Sunday, November 29, 2009

Pedulikah kita dengan Palestin

LAPARKU : Lepas Asar nanti siaplah masak, kejap je siap.
KEBULURAN MEREKA : Lepas Asar tahun depan pun belum tentu dapat makan, kesian tak ?
LAPARKU : Hari ni turn aku masak, tapi malas pula rasanya nak masak. Sorry kengkawan...
KEBULURAN MEREKA : Bukan jadual memasak je yang tak ade. Perkakas untuk memasak pun tak ade.
LAPARKU : Save duitlah. Nak beli komputer baru...
KEBULURAN MEREKA : Komputer2 kerajaan Palestin yang kene tembak dengan anjing-anjing YAHUDI tu pun belum ganti-ganti. Ada fikir tak ?
LAPARKU : Keringlah hari ni. Semalam dah makan besar kat Cookdoor.
KEBULURAN MEREKA : Nak cari nasi ngan kicap pun susah.
LAPARKU : Nak masak ke. Kedai makan makan keliling rumah je. UCAFE pun ade.
KEBULURAN MEREKA : Pokok ubi yang ditanam depan rumah pun kene sodok dengan ISRAEL LAKNATULLAH.
LAPARKU : Kalau tidur ni syok jugak. Lapar pun boleh hilang.
KEBULURAN MEREKA : Nak tidur apa. Rumah kotai tempat berteduh pun YAHUDI LAKNAT sapu.
LAPARKU : Bukan nak banggalah. Eh, aku pernah tak jamah nasi tiga hari berturut-turut.
KEBULURAN MEREKA : Dalam tujuh hari tiga kali je dapat teguk air. Itu pun diambil dari salur paip yang pecah dibedil dengan peluru AMERIKA LAKNAT melalui Coca Cola yang kita sumbangkan.
LAPARKU : Isk, kempunanlah aku macam ni. Semua dihabiskan. Tinggal periuk aje. 'Batu belah batu bertangkuplah aku macam 'ni.
KEBULURAN MEREKA : Lebih dari kempunan. Bukan batu belah bertangkup je. Batu pun dah nampak macam makanan.


KEMPEN SARA HIDUP MEREKA SEKURANG - KURANGNYA 2 BULAN SEKALI...



AMACAM...

www.PalestinLambangMaruahAgamaKu.com
www.KaffarahSemulaWangYangTelahDisumbangkanKpdYahudiLaknatullah.com
www.BoikotIsrailLaknat.com
www.PerkasaNilaiUkhwahIslamiyah.com

Saturday, November 7, 2009

Marhalah Dakwah : Memahami Konsep Perlaksanaan

Assalamualaikum, apa khabar semua ? Kheir hendaknya. Alhamdulillah, puji dan syukur kepada Allah S.W.T kerana masih lagi memberi saya peluang dan waktu untuk menjadi khalifah di atas muka bumi ini. Moga jiwa yang lemah dan dhoif ini sentiasa sentiasa sedar akan tanggungjawabnya selagi hayat dikandung badan.

Dalam mengharungi arena kehidupan ini, selaku individu muslim lebih-lebih lagi bagi mereka yang berada di atas jalan dakwah perlu belajar dan memahami kaedah dan tuntutannya. Imam as-Syahid Hasan al-Banna telah membahagikan marhalah dakwah ( peringkat dakwah ) kepada 3 bahagian :
1 ) Al-Takrif ( Pengenalan )
2) Al-Takwin ( Pembentukan )
3) Al-Tanfiz ( Perlaksanaan )

Sebahagian anak murid al-Imam hanya memahami peringkat pertama dan kedua. Tetapi, masih kabur untuk memahami peringkat yang ketiga iaitu Al-Tanfiz. Secara perkataannya, memanglah mudah untuk disebut dan nampak gambarannya. Namun usaha untuk memahami dan melaksakannya adalah sesuatu yang memerlukan penerangan, perincian dan pengendalian secara kolektif.
Marilah kita sama-sama cuba memahami apa yang diinginkan oleh al-Imam terhadap kita dalam menyelami skop gerakan dakwah pada bahagian yang ketiga ini. Secara kasarnya, berdasarkan Kitab Durus Fil Amalil Islami karangan Said Hawa menyatakan bahawa al-Imam telah membahagi perngertian al-Tanfiz kepada tiga; erti umum, erti khusus dan erti yang lebih khusus.

Erti umum : Setiap tenaga yang dicurahkan untuk kepentingan da'wah Islamiyah.
Berdasarkan pengertian ini, maka mereka-mereka yang berusaha dalam memperkemaskan Islam adalah sebahagian daripada maksud al-Tanfiz. Mereka yang bekerja membentuk peribadinya dengan prinsip-prinsip amal islami dan akhlak-akhlak berjama'ah telah termasuk juga dalam pengertian ini.

Erti Khusus : Setiap usaha gerakan harian yang berbentuk jihad untuk mencapai matlamat -matlamat yang telah ditentukan meenurut proses marhalah ( berperingkat dan sistematik )

Erti yang lebih khusus : Melaksanakan jihad secara amalke arah mencapai satu matlamat yang menyeluruh.

Dalam memahami peringkat al-Tanfiz ini, kita juga harus menitikberatkan marhalah pertama dan kedua. Hal ini kerana marhalah tersebut menjadi asas utama untuk mencapai peringkat yang ketiga ini. Tidak syak lagi nahawa perlaksanaan al-Tanfiz ini memerlukan jentera-jentera yang mampu berfungsi dengan begitu baik sekali bagi mencapai matlamat.Ia memerlukan latihan asas yang cukup berdasarkan adunan yang strategi dan sistematik dari sudut perlaksanaan.
Islam adalah agama yang syumul dan komprehensif. Ia adalah ad-Din yang tunggal. Seluruh manusia dituntut untuk berpegang teguh dengannya. Oleh itu setiap jama'ah yang didokong oleh Islam adalah satu jama'ah alamiyah yang bersifat sejagat. Jama'ah atau kelompok ini mestilah mempunyai garis panduan yang jelas bermula dari pembentukan manusia sehinggalah berakhir dengan peringkat penegakan Daulah Islamiyah A'lamiyah. Secara jelasnya , jama'ah ataupun kelompok tersebut adalah gerakan yang mendasari tuntutan Allah s.w.t ke atas semua. Maka, sebarang kecuaian yang bersangkutan dengan kerja-kerja amal ini adalah antara penyakit-penyakit umat Islam yang merbahaya. Faktor ini adalah terpenting. Akibat daripada kecuaian itu maka berlakulah culas, wujudnya perpecahan, keretakan dan kerja-kerja secara bersendirian.

Bagaimana kita boleh mencapai tuntutan ini jika berlaku perpecahan sesama kita sehingga merencatkan usaha perjalanan dakwah. Bagaimana kita boleh melakukan kerja secara bersendirian sedangkan Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam pun membina sebuah kelompok bagi menjayakan usaha ini. Apatah lagi kita yang serba lemah lagi dhoi'f ini. Wallahu A'lam...

Thursday, October 1, 2009

Disebalik keikhlasan...

Assalamualaikum..Selamat pagi Jumaat buat semua. Apa khabar ? Kheir mudah-mudahan. Sukalah saya pada hari ini mencoretkan perihal yang berkaitan dengan ikhlas. Sesuatu yang mudah disebut tetapi susah dipunyai. Mengapa ya? Antara petikan dialog yang biasa kita dengar. ''Ambillah barang ini, ikhlas dari saya.'' Persoalannya. Benarkah ungkapan ini menunjukkan bahawa si pelaku tersebut benar-benar ikhlas. Atau ada mee di sebalik udang kata Yassin.
Berdasarkan pengajian Syeikh Aagym Gymnastiar hafizohullah, beliau mengatakan bahawa antara tanda seseorang itu tidak ikhlas adalah menyatakan bahawa dia ikhlas dalam perbuatannya kepada khalayak. Hal ini kerana si dia mahu orang lain mengetahui dan mengakui keikhlasannya. Dia mahu keikhlasannya diiktiraf.
Saya hendak menceritakan berkaitan ikhlas pun begitu subjektif untuk dijelaskan. Tidak kira dalam apa jua amal dan perbuatan. Contoh ujian yang bakal ditempuhi oleh seseorang yang melakukan amal sehingga keikhlasannya tergugat begitu banyak. Sebelum amal, ujiannya adalah tidak mahu beramal ataupun ingin beramal tetapi niat yang salah. Ketika beramal, ujiannya adalah enggan menyempurnakan amal yang dilakukan ( melakukan dengan tidak bersungguh-sungguh atau hangat-hangat tahi ayam ). Selepas beramal pun ujiannya ada lagi, pelaku itu merasa riya' dan ujub ( bangga diri dengan apa yang dilakukan ). Semua ini benar-benar memerlukan perjuangan yang begitu tinggi.
Setiap kali kita melakukan solat kita akan berikrar, '' inna solati wanusuqi wa mahyaya wa mamati lillahi robbil 'alamin '' yang ertinya ,'' sesungguhnya solat ku amal ibadah ku, hidup dan matiku adalah kerana Allah S.W.T semata.''
Syaitan sendiri mengakui bahawa dia mampu menganggu semua hamba-hamba Allah melainkan yang benar-benar ikhlas. Kesimpulannya, marilah kita berusaha mencari keikhlasan kerana di situ ada kemanisan. Kemanisan yang tidak dapat dizahirkan tapi dapat dirasai. Ikhlas adalah benteng yang paling tebal dalam usaha untuk meningkatkan aset iman dan taqwa kita kepada Allah S.W.T. Mudah-mudahan kita semua mampu meraih keikhlasan yang haqiqi dalam apa jua perbuatan.Insya Allah..

Doakan kesejahteraan Us. Kamal


Madrasah Arabiah Kluang....



Ust Kamal ( tengah ) bersama dengan beberapa orang guru yang pernah mendidikku suatu ketika dahulu.

Assalamualaikum...Apa khabar semua? Baru-baru ini saya dikhabarkan bahawa Ust. Kamal ( Pengetua Madrasah Arabiah Kluang ) telah menghidap penyakit bengkak hati. Mudah-mudahan penyakitnya itu beransur pulih. Saya yang merupakan salah seorang anak murid yang pernah mendapat pentarbiahan daripada beliau amat mengagumi akan caranya. Ketegasan dan disiplin yang ditunjukkan menjadi semua anak muridnya begitu hormat kepada beliau. Lebih-lebih lagi beliau amat mementingkan aspek keberkatan ilmu. Kata-katanya yang begitu halus dan suluh mampu menyuntik rohani insan yang mendengarnya. Suka mendoakan. Antara doa yang boleh dikatakan tiap-tiap hari terpacul di mulutnya adalah ''allahummaftah alaik'' & amin '' sambil menadah tangan. Berfikiran terbuka dan mudah merai pendapat orang lain. Laju jika bercakap dan berjalan. Tidak suka membuang masa. Beradab. Saya tidak pernah melihat beliau duduk udi dalam kelas sepanjang keberadaan saya di M.A.K melainkan sekali dua. Di pejabat pula, jarang melihat beliau menyandar di kerusi empuknya. Sumpah saya tidak pernah mendengar nada suaranya tinggi apabila marah. Cuma mendatar dan senada. Peliknya, tetap menggerunkan. Doakanlah mudah2an beliau dikurniakan kesihatan yang sempurna agar sentiasa gagah untuk mentadbir dan mendidik anak-anak warisan kita.

Saturday, September 26, 2009

Kenyataan Rasmi YDP BKPJM

Kenyataan Rasmi YDP BKPJM Berkaitan Program ISMA-Mesir di Asrama Pelajar Johor Rabaah
بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Alhamdulillahi Rabbil A'lamin, puji dan syukur diucapkan kepada Allah SWT yang sentiasa mengurniakan nikmat Iman dan Islam kepada kita. Selawat dan salam dipanjatkan kepada junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W.

Kenyataan Rasmi ini dikeluarkan untuk memberikan penjelasan berkaitan program Sambutan Hari Raya yang dianjurkan oleh ISMA-MESIR yang berlangsung di Asrama Pelajar Johor Rabaah.

Berhubung dengan perkara itu,program yang berlangsung di dewan bangunan Asrama Pelajar Johor Rabaah pada tarikh 5 Syawal 1430 H bersamaan 24 September 2009,dari jam 10.30 pagi hingga jam 3.30 petang itu adalah sebuah program yang TIDAK ada sebarang bentuk kerjasama daripada BADAN KEBAJIKAN PELAJAR-PELAJAR JOHOR DI MESIR. Ini adalah kerana Isma-Mesir tidak mengadakan sebarang perbincangan rasmi dengan pihak BKPJM bagi menganjurkan program di Asrama Pelajar Johor Rabaah.

Untuk makluman semua pihak khususnya kepada ahli BKPJM, sebarang program anjuran BKPJM akan dimaklumkan kepada ahli melalui saluran rasmi BJPJM iaitu lawan web rasmi BKPJM, iklan program, yahoo messenger BKPJM dan sistem pesanan ringkas (sms) dari Yang DiPertua BKPJM.

Dengan itu suka untuk kami mengingatkan kepada mana-mana pihak atau mana-mana persatuan agar tidak menggunakan nama BADAN KEBAJIKAN PELAJAR-PELAJAR JOHOR DI MESIR (BKPJM) untuk kepentingan masing-masing dan pihak kami juga tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan sekiranya nama persatuan ini digunakan dengan tanpa keizinan daripada pihak pentadbiran BKPJM. Ini kerana BKPJM adalah sebuah persatuan rasmi yang bernaung di bawah Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir(PMRAM) dan Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah(JPMK) dan BKPJM juga merupakan satu-satunya persatuan rasmi yang menjaga kebajikan anak-anak Johor Di Mesir sejak dari tahun 1982 lagi.

Akhir kalam,di kesempatan ini juga kami mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin kepada semua dan khusus kepada ahli BKPJM. Semoga dengan kehadiran Syawal pada kali ini dapat meningkatkan keimanan dan ketaqwaan serta dapat memperkukuhkan ukhuwwah sesama kita.

Sekian,
Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Kaherah,25 September 2009


Salam hormat dari saya ;

BASIR BIN MOHAMED
Yang DiPertua,
Badan Kebajikan Pelajar-pelajar Johor Di Mesir 09/10

Minal A'idin Wal Fa'izin

Assalamualaikum..Apa khabar semua ? Kheir hendaknya. Terlebih dahulu, saya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri maaf zahir dan batin kepada semua kenalan dan taulan yang sudi menjenguk laman ini. Alhamdulillah setelah hampir tiga tahun tidak beraya bersama, kali ini saya diberikan kesempatan dan peluang oleh-Nya untuk beraya bersama keluarga.
Namun, di celahan keriangan Aidil Fitri, hati ini tetap sayu dan pilu seperti tahun-tahun yang lalu kerana Ramadhan telahpun pergi. Belum tentu Ramadhan berikutnya saya masih diberi pinjaman nyawa oleh Tuhan yang Empunya. Perpisahan diri ini dari bulan yang penuh mencabar dan dugaan ini amat bermakna buat diri. Banyak yang perlu dikoreksi, dari sudut iman, spiritual, rohani dan jasmani terutamanya dalam menghayati tarbiah di bulan Ramadhan. Saya ada terbaca satu artikel yang cukup cantik tajuknya iaitu, Jadilah Hamba Allah & Jangan Jadi Hamba Ramadhan. Kesimpulannya, kita perlu melakukan kelangsungan daripada apa yang kita dapat pada bulan Ramadhan kepada bulan-bulan yan lainnya. Kita perlu yakin dan pasti bahawa selagi hayat dikandung badan selagi itulah Allah S.W.T memberi peluang kepada kita untuk memperbaiki prestasi diri. Kualiti iman dan taqwa. Allahummaj'alna Minal Muttaqin ( Status yang diimpikan oleh orang-orang yang beriman )..

Sunday, August 30, 2009

Peristiwa Demi Peristiwa

Assalamualaikum w.b.t, apa khabar semua ? Kheir hendaknya. Alhamdulillah kita masih diberi kesempatan untuk mengihrup udara Ramadhan sehingga hari ini. Semoga ungggun kesungguhan dalam menikmatinya semakin marak hari demi hari. Malam ini, sekadar ingin mencoretkan beberapa peristiwa yang membuatkan saya terfikir dan termenung sendirian. Saya seolah-olah tertampar apabila melihat peristiwa-peristiwa ini berlaku di hadapan mata saya. Tidak perlulah untuk ke mana-mana jabatan mahupun pusat-pusat yang berkaitan untuk bertanya tentang masalah sosial remaja masa kini sama ada dari sudut teori, realiti, satistik mahupun kebarangkalian untuk mengetahuinya. Cukup sekadar memerhati apa yang berlaku di sekeliling. Saya akan cuba nyatakan beberapa peristiwa yang perlu dipandang serius khususnya saya dan teman-teman sealiran dengan saya.

Peristiwa 1
Lokasi : Kedai buku agama
- Seorang pak cik berseluar pendek segan silu untuk bertanya kepada tuan kedai tersebut sama ada buku teks ada dijual ataupun tidak di situ.
- Seorang mak cik bertanya berkaitan buku 25 kisah Rasul ( buku yang telah dijual sejak saya di bangku sekolah lagi ). ''Betul ke buku ni yang anak saya nak, saya pun bukannya tahu kisah-kisah ni.'' Kata mak cik tersebut kepada pelanggan yang lain.
* Mungkin hanya sekadar tulisan saya tidak mampu menterjemahkan kepada kalian apa yang saya rasa dan fikir ketika itu.

Peristiwa 2
Lokasi : Mini market
-Usai solat terwaih, saya singgah di sebuah kedai mini X ( agak terkenal kedai tu ). Seorang pelanggan cina membeli arak ketika itu, kebetulan cashier yang bertugas pada waktu itu adalah seorang wanita melayu. Tanpa segan silu cashier tersebut memegang botol tersebut. Dahlah bertudung molek. Ya Allah, makin pedih rasanya di lubuk hati ini apabila melihatnya. Sempat bergurau lagi dengan saya seolah-olah tak buat salah. Mana pergi maruah agamanya. BULAN RAMADHAN pulak tu. Allah...

Peristiwa 3
Lokasi : Hadapan rumah
- Pada malam yang sama dengan peristiwa kedua berlaku, remaja melayu bergaduh sesama melayu dengan menggunakan pedang. Seorang lelaki menjadi mangsa, tangannya selamat ditetak pada malam itu. Mereka sempat berpecah. Waktu itu, orang awam ramai yang telah berkerumun di tempat kejadian. Tidak lama kemudian, pihak polis pun sampai dengan empat buah kereta. Nampaknya, mereka lewat bertindak. Orang awam yang menyaksikan kejadian semuanya membisu, sebab takut.

Peristiwa 4
Lokasi : Sekitar kawasan rumah di flat yang lain.
- Seorang lelaki terjun dari tingkat atas membunuh diri.
- Melayu bergaduh dengan India.

Banyak lagi hal-hal lain yang berlaku. Cukup setakat ini sebgai contoh. Persoalan yang ingin saya timbulkan. Adakah semua ini berlaku kerana ahli yang mempelajari dan mendalami ilmu agama tidak beraksi dengan sebaik-baiknya di lapangan masyarakat dalam menyampaikan agenda dakwah ?( termasuk saya ). Ya Allah ampunkan aku..Feel guilty..

Friday, August 28, 2009

Edisi Khas Ramdhan Siri 2

3) Bulan Ramadhan adalah bulan turunnya Al-Quran. Seperti yang kita ketahui, Al-Quran menjadi rujukan asas bagi Umat Islam sejagat dalam apa jua hal. Isi kandungnya yang unik mempunyai perincian makna yang begitu hebat menjadikan ianya sebagai salah satu mukjizat agung kurniaan Allah S.W.T kepada Baginda S.A.W. Tidak hairanlah jika para para sasterawan mahupun cendekiawan tidak mampu menandingi kehebatan Al-Quran. Sama ada dari segi penggunaan gaya bahasa, intipati dan hikmah yang tersembunyi di setiap ayat-ayat Allah S.W.T.
Allah S.W.T berfirman yang bermaksud :
Bulan Ramadhan, bulan yang diturunkannya Al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza antara yang hak dan yang batil.
( Al-Baqarah : 185 )

4 ) Bulan Ramadhan sebagai bulan keampunan. Perkara ini dijelaskan oleh Rasulullah S.A.W berpandukan hadith yang bermaksud :
Barangsiapa yang berpuasa dengan penuh keimanan dan pengharapan, maka akan diampunkan dosa-dosanya yang terdahulu dan yang akan datang.
( H.R Bukhari & Muslim )
Hadith di atas seolah-olah memberikan satu targhib ( dorongan ) daripada Rasulullah seupaya kita tidak melepaskan peluang Ramadhan untuk melaksanakannya dengan penuh iltizam dan bersungguh-sungguh.

5) Bulan Ramadhan sebagai bulan untuk menyemai ketaqwaan. Sifat taqwa adalah salah satu sifat yang menjadi idaman bagi setiap insan yang beriman kepada Allah S.W.T. Ketaqwaan yang tinggi mampu menjadi benteng kepada jiwa kita untuk sentiasa akur dan lebih intim dengan Allah S.W.T ketika melaksanakan syari'atnya. Sifat ini dapat membantu seseorang agar lebih takut kepada Allah S.W.T. Saya nasihatkan kepada diri saya dan teman-teman jangan lepaskan peluang ini.
Allah S.W.T telah berfirman yang bermaksud :
Wahai orang yang beriman, telah difardhukan ke atas kamu puasa seperti insan-insan yang terdahulu daripada kamu, mudah-mudahan kamu menjadi insan yang bertakwa.
( Al-Baqarah : 183 )

Wednesday, August 26, 2009

Dzulhilmi & Dzul Qurratul Ain

Assalamualaikum...kef hal ?
Pada mulanya saya nak masukkan entri terbaru edisi khas Ramadhan yang telah saya taip dengan menggunakan microsoft word. Malangnya, tak boleh di'copypaste'kan. Jadinya sebagai bahan santai, saya masukkan gambar saya dan adik baru saya. Sebenarnya, umur dia dah setahun lebih. Tapi saya baru jumpa sekembalinya saya ke tanah air baru-baru ini utk bercuti. Apapun, saya tetap akan masukkan entri untuk edisi Ramadhan nanti sebagai satu tanda saya mengagungkan bulan Ramadhan disamping melakukan ibadah yang lainnya.Ramadhan Kareem. Kita masih di zon 'awwaluhu rahmah', jom kita kejar dan rebut tawaran itu. Kejar dan terus kejar.

Baru bangun tidur. Adik angkat kedua yang diambil oleh ummi saya. Kesian, ibunya dah balik ke Indonesia dan ayahnya tidak tahu ke mana......( Ingatlah, anak itu adalah amanah Allah. Kelak kita akan ditanya tentangnya )

Monday, August 24, 2009

Edisi Khas Ramadhan Siri 1

Assalamualaikum..Apa khabar semua? Iman anda ? Kheir hendaknya. Sudah lama rasanya tidak mengisi ruangan blog perkongsian saya ini.
Straight to the point,

Insya Allah, bersempena dengan bulan yang penuh keberkatan ini saya akan cuba sajikan kepada pembaca sekalian tulisan edisi khas bulan Ramadhan secara bersiri. Semoga ianya bermanfaat untuk saya dan kalian.
Puasa adalah satu amalan yang unik. Kelazatannya dapat dirasai bagi orang-orang yang bersungguh-sungguh dalam melaksanakannya. Dalam usaha menjalani ibadah puasa juga mempunyai banyak perbezaan berbanding ibadat yang lain dari sudut kelebihannya.
Perkara ini diakui oleh para ulama'. Antara kelebihan yang telah dinyatakan oleh Dr. 'Aidh Abdullah al-Qarni adalah seperti berikut:

1 ) Di dalam puasa tidak menemukan unsur riya' dari sudut amalan. Ini jelas berdasar hadith Rasulullah S.A.W yang bererti, " Tidak ada riya' dalam menjalani ibadah puasa."Imam Qurtubi menjelaskan bahawa semua amalan dapat dimasuki riya' melainkan ibadat puasa. Ianya hanya dapat diketahui oleh Allah S.W.T sahaja. Sebab itulah Allah S.W.T menyandarkan amalan puasa itu kepada-Nya berdasarkan potongan hadith Qudsi yang bermaksud, "Melainkan puasa, ianya untukku."
Ibnu al-Jauzi menambah dengan mengatakan bahawa semua ibadat pasti terlihat apabila dilakukan. Ketahuilah bahawa terlalu sedikit amalan yang terselamat daripada penyakit riya' kecuali puasa.

2) Hanya Allah S.W.T yang menentukan kadar pahala puasa. Imam Qurthubi menjelaskan bahawa maksud kadar yang diketahui ialah setiap pahala digandakan menjadi sepuluh kali ganda hingga 700 kali ganda atau gandaan tertentu pada yang lainnya kecuali puasa, Allah memberikan pahala puasa tanpa ada penentuan kadarnya. Seperti yang kita rasai, puasa benar-benar menguji kesabaran kita dari aspek yang pelbagai. Hal ini dijelaskan menerusi firman Allah S.W.T yang ertinya, "Sesungguhnya ganjaran bagi orang yang sabar itu adalah tidak terkira."

*Ps =
* Maaf kerana tidak dapat menaip dengan Bahasa Arab dan hanya memberikan pengertian dalam Bahasa Melayu sahaja kerana saya belum membeli arabic sticker untuk lap top saya ini. Lain masa Insya Allah ada arabnya.
* Untuk kelebihan seterusnya, saya akan masukkan pada siri lain. Al-maklumlah, online di tempat public. So, tak boleh duduk lama2. Lagipun dah nak masuk azan Zohor. Ummi saya dah mesej dah ni. Ok. Selamat menjalani ibadat puasa. Salam untuk semua.

Thursday, July 30, 2009

H1N1 vs B1F1

Salam sejahtera kpd sume pmbaca..
x taw la kenapa hari ahd lepas ak n ismail bersmngat sngt nk p cngloon (sbuah pkan berhmpiran UUM), yg ak nk cari medium tok mlukis, y mail plk sebok nk cari kasut sukan.. smpi cnglon xde y berkenan, so.. kiteowang cadng nk cari kt jitra.. bila da smpi kt jtra, gatal plk nk cari kt alo star, alang2 da nk smpi... kami pon p la alor star, c.t plaza... tgh pusing2, tibe2 sms dlm tpon ak x brhnti2 bebunyi.. apa hal la plk nh.. ak pon belek hanset tu dr dlm poket.. tertera nama Matu, dak dpp proton gak.. ingatkn ad meteng ke,.. pe ke.. tp bile ak bace jk msj tu, bederau jntong ak.. 'makluman pntng tok smua..uum akn b'cuti khas brmula sok shnga 2ogs , smua klas n aktivti akn d beku kan..
ps2 plk dtg lg 1 msj..'nk tnya..trkh klk sbnrnya bile?..
ps2 plk msj laen plk ' mlm ni ad meteng tergmpr..' dan d ikuti bbrapa msj y lbe kurang sama.. ak pn trus tunjuk pd mael.. die pon konfius..
ADUH.. ak lg la.. dlm kpale mcm2 hal tgh d pikrkn..
projk belambk2.. asmngt x ciap nk kne hntr.. mlm lg ad klas.. cmne
nk atur smule bnde2 tu..
ahhhhhhh.. biar la mals ak nk p.k kn skang nh, srabot kpale otak ak..
y ak ingt skang ak blom smayang asr.. so.. cpt2 ak ajk mael setalkan urusan kasot y die nk bli td..
kecoh la kejp kt kdai kasot 2, UUM kene H1N1... bile kiteowang nk balek je.. tibe2 tokey kdai 2 ckp.. aloo.. lu x mau stokin ka?? sini ad B1F1 ma.. die bule wat lawak plk.. ad ke die ckp stokin 'buy 1 free 1'.. mne de owang bli sbalh jk apek oiy.. sah2 die soh bli due2 skali la tu mknenya.. kite owang mals nk layn.. buat xtaw je le... at last die bg free jk stokin 2..

sudnly.. naem sblah bilk ak plk cal, tnye da bli tiket lom.. ak jwb la.. blom.. tlg blikn ak skali kt U.In ( hotel dkt ngn dpp mybnk) die ckp 'gile ko.. org ramai gile, kt cnglon pn da abes..

KEBETULAN...
ak kt a.star, ak trus mnuju ke Shahab (terminal bas a.star)..
wa.. kt a.star pon da abes tok ari ni...
ad sowang pk ck tu bli tket.. ak pn tnye le.. amboi bnyk tol bli tket bas..
pk ck tu pn jwb, pk ck mne taw.. ank mlakan( ank sdare) pk ck kt uum suroh bli, kami beli la...

5mint pas tu.. trus kecoh satu Shahab.. UUM, H1N1...
akhirnya ak pn dpt tket tp pg esoknye..
dtg lg pnggilan,.. pukl 8 gate akn d tutup, sape x kluar akn d kuarntin..
ahhhh.. mael da klam kabut, ak lg la.. bli tket esok plk2..
ak ckp ngn mael, bia la ap pn y blaku.. kte p solat asar dulu..

alhmdullah.. lege rasenya pas solt asr..
tingl dlm 1 jam lbe pntu pagr uum akn d tutp..
kami tekad da pa nk jd , jd la...
bile smpi cnglon,, ma'aiyh... da mcm pesta .. ramai gile umat uum mnunggu bas.. sesak la kota cnglon tu..

smpi pntu dpn uum pn cm2... sesak.. ngalahkan pudu raye.. ramai U.K ( unit kslamatn) berkeliarn kt situ jge jln n kslamtn coz terlalu ramai orng n bnyk bas...

ak smpi , trus mnuju msjd smayng mghrb..
abes 2.. mkn sat roti maxico y ak bli kt c-mart cnglon td ngn mael..
baru nk start moto.. rupe2 nya tayar boco.. so mael terpksa jln kaki balek ke kolj, n ak pn same jln balek.. moto, ak save kt msjd.. insyaAllah.. d pelihara oleh Allah...

smpi ak kt dpp protn..
memekak plk anousmnt.. mngatekn gate akn d tutp kol 8 adalh khabr angin.. sapa nk balek, silakn,,, sape xnk balek pn xpe..

rupe2 nye xde pe2 pn y blaku.. uum juz amek langkh berhati2 ats nasiht kmntrian ksehatn tok hntikn kulaih,,
ye2 la kite owang mcm owang gile d buat nye..
adoyai..
ape2 hal pun,, alhmduLLah.. smpi gak ak ke uma.. jumpe umi, ain n dpt la ak bejln2, mkn n mmbuta spuas2nye,..
dan ap y paleng ak suke, akhirnya bejaya gak ak siapkn samngt seowang diri y nk kne hntr 2 hb ni..
AlhamduliLLAH...

Wednesday, July 15, 2009

Minta tolong boleh?


Assalamualaikum
Sahabat-sahabatku…

Nak minta tolong sikit boleh tak?
Tolong ingatkan aku
andai aku terlupakan Tuhan
dalam kelapangan dan kesibukan
dalam kesenangan dan kesusahan
Tolong ingatkan aku
jangan jadi anak derhaka
mak ayah dilupakan jangan
usah diluka hati dan perasaan
Tolong ingatkan aku
dengarlah dan bacalah Al-Quran
tika radio penuh hiburan
tika tv penuh hindustan

Tolong ingatkan aku
di mana silapnya zahirku
jika aurat didedahkan
disingkat, diketat dan dijarangkan
Tolong ingatkan aku
jadilah sahabat yang baik
sentiasa memberi peringatan
sentiasa menerima teguran
Tolong ingatkan aku
kalau bercinta biarlah keranaNya
dalam memilih utamakan iman
kelak ikatan dihindari syaitan
Tolong ingatkan aku
hidup ini satu kembara
kutiplah mutiara dalam perjalanan
moga di sana menjadi bekalan
Tolong ingatkan aku
diri ini milik Yang Kuasa
kepadaNya jiwa diserahkan
segala-segala Dialah tumpuan
Tolong ye ingatkan aku..

Ya Allah, terimalah aku menjadi hambaMU yang terbaik sebagai hambaMU
Jadilah aku dikalangan orang yang sentiasa bertaubat padaMU
Dan jadikanlah aku dalam golongan hambaMU yang sentiasa bersyukur..
Terimalah Aku Ya Allah..

Saturday, June 20, 2009

Some Experience To Share

Today, I decided to write in English language. I've completed my final exam, it ended on 17 June.
I just want to share about my experiences during the tests. It gave me a little instruction when i see my examiner for oral.The first question was about al-Quran and Alhamdulillah because as were able to answer for every question about al-Quran correctly. After that, the examiner has asked me about the types of divorce.I answered, '' Talak Bid' i and Talak Sunni.'' Then he asked again for the next question,''Give me the definition of Talaq Sunni. ''My answer is, this topic doesn't really covered much in our study.'' How can we answer the question which is not in our study. Oh God...Is this question deputized for 4 subjects? Which a full marks for every subject is 10 not including al-Quran is 50. Whatever, I'm ready to accept any result which has been destined by Allah S.W.T because I tried to do the best for my exam. Pray for me and friends kay.

Reminder : For your information, I am very weak in English language, so you may notice some grammatical errors in my writing keep it simple and understandable...

Before that, thanks to my friend who teaches me how to write in English language correctly. Ukht Nabilah Zainuddin (from U. K )..May Allah bless her..I think that's all for today...Wallahu A'lam

Thursday, June 18, 2009

Pesanan Murni Buat Si Penuntut Ilmu Allah

Ketahuilah olehmu
wahai orang-orang yang suka menuntut ilmu,
sesungguhnya apabila tujuan engkau dalam menuntut ilmu
untuk bersenang - senang dan bermegah-megah
dan untuk mendahului atas kawan-kawan sesamamu
serta untuk mengarah muka manusia
supaya merasa segan kepadamu,
maka perjalanan engkau yang demikian
adalah....
untuk meruntuhkan agamamu dan
untuk membinasakan diri engkau
serta menjual akhiratmu dengan duniamu,
maka....
perniagaan dan perdagangan engkau
akan menemui kerugian.
begitu juga...
orang - orang yang mengajar engkau,
serta menolong engkau dalam berbuat maksiat,
tak ubah seperti....
penjual pedang kepada seorang perompak
di tengah jalan.
sebagaimana sabda Nabi :
"Barangsiapa yang menolong orang yang berbuat maksiat,
maka dia itu sekutu kepadanya
dan jikalau niat dan tujuan
engkau menuntut ilmu untuk memperoleh hidayat dari Allah s.w.t
bukan semata -mata mencari riwayat,
maka....
bergembiralah engkau,
kerana bahawasanya
para malaikat membentangkan sayapnya untuk engkau
dan ikan-ikan di lautan
meminta keampunan kepada Allah untuk engkau
apabila engkau berjalan dengan keredhaan Allah....

(Imam al-Ghazali)

Monday, June 15, 2009

KEWANGAN ISLAM GLOBEL


Perlu Rangka Selia Konsisten


Tidak dapat dinafikan bahawa, setiap sesuatu musibah yang menimpa, pasti disisinya ada hikmah, dan rahmah dari Allah S.A.W. Begitu jugalah dengan berlakunya krisis ekonomi globel yang melanda seluruh dunia juga membawa rahmat kepada industri perbankan dan kewangan islam yang terus membawa kepada positif dan memberansangkan.

Walaupun masa depan industri itu cerah, masih banyak ruang yang boleh diperbaiki terutama dari segi syarat dan peraturan. Malaysia boleh menjadi contoh kejayaan pelaksanaa kewangan islam kerana mempunyai syarat dan peraturan yang jelas mengenai operasinya.

Sebagai contoh, jika pelanggan mendepositkan wang ke dalam CIMB Islamic, ada syarat dan peraturan jelas bagaimana bank perlu menggunakan wang milik pelanggan . Oleh itu, untuk memantapkan lagi operasi ini, sepatutnya merangka satu sistem penyeliaan yang konsisten .Ini kerana , apa yang dimaklumkan oleh Ketua Eksekutif Kumpulan CIMB, Datuk Seri Nazir Razak kepada penulis, bahawa tiada badan yang khusus untuk memantau dan menyelia operasi sebegini. Sememangnya kita telah diyakinkan dengan tahap halal dan haramnya, tetapi jika kita di yakinkan lagi dengan kewujudan pemantauan dan penyeliaan yang konsisten akan menyemai lagi rasa yakin dan akan peroleh kerjasama antara pendeposit dan pegawai operasi tanpa was-was.

Katakanlah, pada peringkat globel, jika kita mendepositkan Wang dalam bank globel yang memberi jaminan ia adalah produk deposit berlandaskan syariah, tetapi tiada siapa yang menyelia dan memantau, apa yang berlaku dan kemana akan dilakukan dengan wang berkenaan... ??

Saturday, June 13, 2009

KEWANGAN ISLAM GLOBAL

video
Klip ini diambil ketika Syeikh Mohamed Abdul Aziz Ghanim datang ke UUM untuk memberikan keterangan berkaitan sistem kewangan Islam. Secara kesuluruhannya, saya amat berpuas hati dengan presentation beliau.

KEWANGAN ISLAM GLOBAL

Perlukan Sistem Yang Dipanggil ‘Up To Date’...

Segelintir masyarakat kita pada hari ini menganggap bahawa institusi kewangan Islam hanya pada nama sahaja. Mereka melihat institusi kewangan Islam hanya seperti bank Islam, Maybank Islami, CIMB Islamic dan sebagainya hanya pada nama sahaja. Hal ini keranamereka melihat hanya pada luaran, omongan kawan-kawan dan sebagainya, sedangkan mereka sendiri tidak mahu mempelajari atau memahami sendiri secara terperinci..

''Islam mengharamkan riba’, tetapi kenapa institusi kewangan Islam masih mengamalkannya?”

ohh..,ini merupakan satu yang persepsi yang tidak benar, perkara sebeginilah yang perlu sama-sama kita perbetuli.

1. Sesebuah perniagaan mesti memerlukan modal dan bermatlamatkan keuntungan bersama, selain itu hendaklah persetujuan bersama dan beberapa syarat lagi yang perlu diketahui, inilah yang diajar oleh Islam dalam kontek mualamat, proses peminjaman wang contohnya, jika kita membandingkan pinjaman dari institusi kewangan Islam dan institusi kewangan konvasional, kita akan dapati Bank Islam seolah-olah mengambil faedah lebih tinggi berbanding bank konvasional. Pertamanya kita perlu fahami bahawa, faedah yang diambil bukanlah sebagai riba, suatu proses perniagaan jika tidak menerima keuntungan atau tidak membawa sebarang faedah, bukan perniagaan namanya, perniagaan atau pinjaman diibaratkan seperti pokok, jika pokok tersebut tidak mempunyai daun, dan tidak mempunyai buah, maka tiada manfaat pada pokok tersebut,akan tetapi manfaat dan keuntungan tersebut diterima setelah persetujuan bersama antara dua pihak, tiada unsur penindasan, berlandaskan al-Quran dan sunnah, wujud ijab dan qabul, tiada kekeliruan dan ketidakpastian yang timbul dan beberapa syarat lain yang bermatlamatkan mencari keuntungan serta kebahagiaan di dunia dan akhirat. Tanggapan mengatakan faedah yang diambil oleh bank islam lebih tinggi juga merupakan satu tanggapan yang salah, katakanlah bank islam mengenakan charge sebanyak 6%, manakala bank konvasional hanya 4%, jika tidak difahami betul-betul memang akan tersilap, selalunya dalam borang pinjaman bank konvasional akan ada satu nota yang ditandakan seperti ini (*), tetapi ramai yang tidak meneliti betul-betul, nota tersebut ada kalanya menyatakan seperti ''penambahan 3% selepas dua tahun”, atau akan ”akan berlaku perubahan mengikut kadar untung rugi”, atau ”mengikut terma dan syarat”, dan sebagainya. Dengan ini sebenarnya akan mengakibatkan peratus faedah dari bank konvasional lebih tinggi dan membebankan. Bayangkan jika bank konvasioanal yang pada asalnya mengenakan charge sebanyak 4%, setelah dua tahun berlalu, charge tersebut bertambah sebanyak 3% lagi, meenadiknan ianya sebanyak 7%. Ini belum dikira jika berlaku susut tambah nilai, krisis ekonomi, dan sebagainya. Berbanding dengan bank islam yang mengekalkan charge keuntungan yang dikenakan, walau apa kaeadaan yang berlaku sekali pun.

2. Secara umum, perkataan bank bukan dari zaman kita,dan bukan dari hadarah kita, tetapi berasal dari barat, maka apabila sampai ke negara kita, ke hadarah kita, kita silap translation, so dia jadi lain, mafhum ini juga kita boleh bahagikan kepada dua peringkat, pertama dinamakan tasawur,iaitu gambaran, kita kena nampak, kena bayang, jika mafhum kita salah, maka gambaran yang kita nak gambarkan juga akan salah, yang kedua tazhir. Kejelasan, mafhum yang betul dan jelas mampu membantu untuk mencapai matlamat yang tepat. Setelah kita perbetulkan translationnya, kita akan dapati, maksud bank ini sangat meluas,pelbagai fungsi, seperti ada bank pertanian, musahamah, saham dan sebagainya. Sampai hari ini kita terikut-ikut istilah,budaya dan pembawakan barat sampai kita mengamalkannya secara rela hati. Mengikut istilah yang digunakan oleh Ustaz Muhamed Abdul Aziz Ghanim, ahli majlis fatwa Mesir dan merupakan ulama’ fatwa termuda dunia, bank islam perlukan satu sistem yang dinamakan ”up to date”.Penulis mengambil contoh, jika kita ke pam minyak, kita nak bubuh minyak, kita gunakan credit card, apa hukum muamalah sebegitu?? Bawak keluar credit card, masuk dalam mesin, kita picit-picit...katakanlah kita nak RM100.00, kita pun isi RM100.00.. kalau ikut mazhab Syafi'e, batal!!, Sebab apa? Kita akad dengan mesin, tak ada akad, tak ada terima, tak wujud ijab qabulnya.. tetapi dibetulkan dengan muamalat yang dinamakan ”up to date”, bahawa mesin ini sebagai satu syahsiah, suatu kemaslahatan, yang telah wujud dalam musyarakat, tidak boleh ingkar, sebab alat ini dah bagi kita manfaat, kalau kita pakai 24 jam sekalipun, dia tak letih, tak perlu makan, tak perlu minum, maka dibolehkan dan dinamakan syahsiah asliah. Banyak lagi sebab yang perlu kita kaji dan perlu kita tahu, bukan untuk contoh bagi mesin ini sahaja. Perkara sebeginilah yang kadangkala kita menjadi keliru , haram ke halal ? ,Dunia berkembang pesat dengan begitu maju dan cepat, beberapa tahun yang lepas, tercipta telefon bimbit bersaiz sedang, hari ini kita boleh dapati saiz tapak tangan, lebih kecil dan nipis tetapi semakin kompleks.Esok lusa mungkin kita boleh dapati nya dengan saiz jam tangan atau lebih kecil dari itu, maka jika muamalah Islamiyah kita hari ini tidak ada sistem ”up to date”, mungkin timbul kepayahan. Jadi maksudnya disini kalau kita yakin dan telah diyakinkan halal, maka kita gunakanlah. Seperti kita nak makan di restoran, jika dah di tulis ’dijamin halal’, maka kita pun makanlah, orang kata Bank Islam, CIMB Islamic, halal..., berunsurkan Islamic... maka kita daftarlah, buka akaun, maka terlepaslah tanggungjawab kita.

di negara lain menghalalkannya, kenapa di Malaysia tidak dibenarkan pula??''

Kita kena ingat dan perlu tahu,contohnya, sesuatu hukum atau sesuatu fatwa di Malaysia, kita nak laksanakan di Mesir katakan.. Atau di tempat lain, ianya tidak boleh dilaksanakan. Sesuatu fatwa akan berubah atas beberapa dasar dan beberapa sebab. Perubahan mengikut kelainan masa, tempat, niat, perangai dan sebagainya, mungkin di Kedah boleh, di Perlis tak boleh...mungkin dulu boleh, sekarang dah tak boleh, tetapi masa akan datang boleh semula...

1. Pernah penulis bertanyakan sesuatu hukum atau fatwa kepada Syeikh Mohamed Abd Aziz Ghanim, antaranya berkaitan perniagaan berunsurkan piramid atau MLM (multi level marketing), beliau sendiri tidak berani jawab dan menyatakan hujah dan sebab sedemikian.Sebabnya sungguh munasabah dan begitu relevan untuk kita terima.

WALLAHU TA’ALA A’LAM...


Wednesday, June 10, 2009

Syarat Mendapat Pertolongan Daripada Allah S.W.T

Assalamualaikum, kef hal ? Kheir hendaknya. ٍSetiap orang yang benar-benar beriman kepada Allah dan Rasulnya sentiasa mendambakan pertolongan dari Tuhannya. Tidak kiralah dalam apa jua situasi. Lebih-lebih lagi apabila kita menghadapi kesusahan dan bertemu dengan pihak musuh.
Namun adakah kita benar-benar memenuhi syarat-syarat kelayakan yang menjadi tiket kepada kita untuk mendapat pertolongan daripada Allah S.W.T. Adakah dengan mengingatinya dalam waktu yang berkala dan bermusim benar-benar menjanjikan pertolongan daripada Allah S.W.T. Tidak sama sekali. Itu bukanlah cara kita beradab dengan Tuhan yang maha Pemberi. Tetapi cara yang lebih sesuai untuk kita mendapat pertolongan daripada Allah S.W.T ialah dengan sentiasa merasakan Dia sentiasa dekat di hati. Di mana kita berada, di situ kita ingat Dia. Di samping kita melakukan segala yang diperintahkan dan meninggalkan larangannya.
Hari ini saya tuliskan beberapa syarat-syarat yang perlu kita penuhi selaku hamba-Nya untuk mendapat pertolongan daripada-Nya. Cuma kita perlu ingat, jika apa yang kita hajati itu tidak kesampaian janganlah menganggap bahawa Allah S.W.T tidak menolong kita. Yakinilah bahawa Dia ingin memberikan sesuatu yang lebih baik daripada apa yang kita sangkakan ianya baik.
Jika kita mengamati ayat-ayat al-Quran kita akan mendapat bahawa Allah S.W.T telah meletakkan beberapa syarat yang perlu dipenuhi untuk mendapat pertolongan daripada-NYa. Tidak kiralah sama ada di dalam medan pertempuran samaada yang melibatkan pihak musuh ataupun tidak seperti medan peperiksaan.

Kawan-kawan yang saya hormati,

Allah S.W.T berfirman :
إن تنصروا الله ينصركم ويثبت أقدامكم
Ayat lainnya :
ولينصرن الله من ينصره

Dua ayat dia atas menjelaskan bahawa jika kita ingin mendapat pertolongan daripada Allah S.W.T . Maka WAJIB ke atas kita untuk menolong (agama ) Nya. Persoalannya, apakah jenis pertolongan yang boleh kita salurkan? Banyak jalan dan cara yang kita boleh gunakan melalui pelbagai wadah dan platform. Sebelum kita menjadi penolong dari skop yang lebih besar kita perlu menjadi penolong dalam skop yang kecil terlebih dahulu.

Mesti Menjadi Penolong Kepada Diri Sendiri Terebih Dahulu
Firman Allah S.W.T :
إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسم



Sebelum kita mengorak langkah lebih jauh untuk menjadi penolong agama Allah S.W.T, sebenarnya kita dituntut oleh Allah S.W.T supaya menolong diri kita sendiri dahulu dengan membebaskan diri kita dari kekakangan hawa nafsu.
Syeikh Abdul Qadir al-Kailani menyebut : Seorang hamba itu antara Allah dan hambanya. Jika dia menolong ( mengikut )nafsunya maka dia adalah hamba kepada nafsu. Tetapi jika dia menolong Allah S.W.T, maka dia adalah hamba kepada-Nya.

Nafsu adalah medan peperangan yang terbesar dalam diri manusia. Inilah yang membezakan kita dengan malaikat.

Memahami Hakikat Peperangan

Medan memerangi hawa nafsu adalah medan peperangan yang paling sukar bagi seorang yang bergelar hamba. Hal ini kerana, keberjayaan kita mengatasi kehendak nafsu memberikan kita satu lampu hijau untuk kita berjaya di dunia mahupun di akhirat. Manusia memerlukan satu mujahadah untuk memerangi hawa nafsu. Adakalnya kita mampu menangi hawa nafsu dan adakalanya kita tewas. Itulah tabiat manusia biasa apabila berdepan dengan hawa nafsu. Untuk mengetahui hakikat peperangan ini, kita perlu memahami dan menghadami tabiat hati , nafsu dan hawa kita.

Kuasai Hati Kita
Seperti yang telah ditakrifkan oleh sebahagian para alim ulama', hati ialah himpunan naluri, perasaan dan sesuatu yang lahir dalam diri manusia sama ada sifat suka, benci, gembira, sedih, tenang, huru hara, khusyu', takut, berharap, lemah lembut, sensitif, rugi, menyesal dan seumpamanya. Kita dianjurkan untuk mengamalkan doa ini :
اللهم يا مقلب القلوب ثبت قلوبنا على دينك وعلى طاعتك


Kita perlu mengawal sebaik mungkin seluruh kehendak hati kita agar ianya tidak dirajai oleh nafsu semata dalam apa jua tindakan ataupun tindakan yang kita lakukan. Ianya bagi memastikan keredhaan Allah sentiasa hadir dalam apa jua tindakan kita. Seperti yang kita tahu, Allah S.W.T tidaklah memandang seseorang itu dari sudut paras rupa, harta, pangkat dan segala perkara yang hanya diukur dan disukat dari pandangan zahir semata. Tapi Allah S.W.T melihat ketulusan dan keluhuran seseorang itu melalui sudut hatinya. Ini jelas dibuktikan bersandarkan hadith Rasulullah S.A.W yang berbunyi :
إن الله لا ينظر إلى صوركم ولا أجسادكم ولكن ينظر إلى قلوبكم

Monday, June 8, 2009

Mengenali Air Mani, Mazi dan Wadi

Nampak seolah-olah sama dari sudut sebutan dan tempat keluarnya cecair-cecair tersebut. Sebenarnya, setiap cecair tersebut mempunyai sifat yang berbeza. Hukumnya juga berbeza mengikut pandangan syara'.

Pengertian & Sifat

Air Mani ( Rajih : Suci ): Cecair yang terpancut daripada kemaluan lelaki / perempuan apabila sampai kemuncak syahwatnya. Kesan keluarnya air mani menyebabkan lemahnya syahwat. Apabila ia basah maka ia pekat dan mempunyai bau seperti tepung adunan roti dan berlendir, jika kering ia berdebu apabila digosok dan berbau seperti telur yang kering.
Beza air mani lelaki dan wanita: Air mani wanita berwarna kuning. Kadang-kadang ia memutih disebabkan kuatnya syahwat. Air mani wanita dapat dikenalpasti dengan salah satu daripada dua cara. 1) Lemahnya syahwat 2 ) Baunya seperti air mani lelaki.
Air Mazi : Cecair yang keluar disebabkan rangsangan ketika permulaan ghairah. Sifatnya berwarna jernih dan cair ( tidak seperti lendir ).Adakala kita tidak perasan kehadirannya.
Ai Wadi : Cecair yang keluar akibat terlalu letih atau ketika mengangkat sesuatu yang amat berat. Sifatnya putih lendir seperti mani tetapi kekeruhannya tidak sama dan tidak mengeluarkan bau.

Hukum

Air Mani : Tidak najis tetapi wajib mandi hadas. Jika terkena pada pakaian, pakaian tersebut boleh digunakan untuk solat.
Air Mazi & Wadi : Najis tetapi tidak perlu mandi hadas. Cukup sekadar membersihkannya seperti basuhan air kencing. Keadaan ini, kita dianggap berada dalam keadaan hadas kecil.Maka, kita wajib berwudu' untuk melakukan solat dan sumpamanya.

Masalah air mani yang keluar ketika waktu tidur

Isu yang kerap ditimbulkan berkaitan air mani, adakah cecair yang keluar ketika bermimpi pada malam hari itu hanya air mani semata-mata ataupun keluarnya disertai air mazi. Kita perlu meneliti permasalahan ini kerana kedua-dua cecair tersebut mempunyai hukum yang berbeza dan mendatang kesan terhadap amal ibadah kita. Untuk masalah ini kita perlu melihat sifat-sifat cecair yang saya nyatakan di atas. Jika sifatnya seperti air mani, maka hukumnya seperti air mani. Tetapi jika sifat cecair tersebut seperti air mazi, maka kita perlu mencuci pakai tersebut dahulu kerana air mazi itu najis. Jika berlaku keraguan, bagaimana ? Eloklah kita membersihkan pakaian tersebut. Ini kerana kaedah syara' mengajar kita supaya meninggalkan apa yang diragukan dan beramal dengan apa yang kita yakin.

Rujukan : 1) Kitab Majmu' Jilid Dua.
2) Kitab Feqh Muqaran Tahun Satu Kuliah Azhar cawangan Tanta
3) Manhaj Dakwah Tahun Tiga

* Dalil-dalilnya saya tidak dapat sertakan di sini kerana komputer saya tidak boleh ditulis dengan Bahasa Arab ( ada masa kalau set up lain, Insya Allah saya akan muatkan dalil-dalilnya di sini ).

Sunday, June 7, 2009

Ijtihad Mujtahid


''Nahnu La Nunkiru Fima Mukhtalif Fihi Walakin Nunkiru Fimattafaqna Alaih ( Kita tidak mengingkari pendapat-pendapat yang ada khilaf padanya : Kita tidak boleh menolak apa jua pendapat yang memang jelas berlaku khilaf dikalangan para ulama'. Tetapi kita mengingkari pendapat-pendapat yang telahpun disepakati : Tetapi kita menolak pendapat-pendapat dalam masalah yang telah dikenalpasti betul dan salahnya, hak dan batilnya seperti permasalahan Aqidah Tauhid ).'' Inilah kaedah yang saya dengar daripada guru saya Dr Mohd Abu Salim di dalam salah satu pengajiannya. Sehingga kini, saya begitu terkesan dengan kaedah yang beliau ajarkan ini. Agak ringkas dan mudah difahami. Kesimpulan daripada kata-kata beliau, kita tidak boleh menafikan mana-mana pendapat orang lain dalam masalah khilafiah ( perselisihan pendapat ). Tetapi kita mesti meningkari pendapat pendapat lain terhadap masalah yang telah para mujtahid 'ititfaq' kan ( sepakati ).

Untuk mengeluarkan apa jua pendapat dalam permasalahan khilafiah, seseorang itu mestilah mengusai beberapa cabang ilmu . Di dalam kitab Mukhtasar Sharhu as-Sunnah menyebutkan bawaha seorang mujtahid itu mesti mampu menghimpunkan lima ilmu :
1 ) Ilmu mengenai al-Quran.
2) Ilmu mengenai Sunnah Rasulullah S.A.W.
3) Peerkataan para ulama' salaf yang menjadi ijma' dan khilaf dikalangan mereka.
4) Ilmu lughah ( bahasa )
5) Ilmu qiyas ( proses pengambilan hukum bedasarkan al-Quran, Sunnah dan Ijma')

Ini adalah cabang-cabang ilmu yang perlu dikusai secara umum. Sebenarnya, setiap cabang ilmu tersebut mempunyai pecahan-pecahan ilmu lain yang mesti juga dipelajari dan dikuasai .

Memang susah untuk mengusai bidang-bidang ilmu tersebut secara total. Maka dengan itulah kita boleh menjadi sebagai seorang muqallid ( orang yang mengamalkan sebarang amalan berdasarkan kefahaman para mujtahid) sahaja.


Bentuk Ijtihad Bagi Seorang Mujtahid
Pertama : Ijtihad tentang hukum-hukum Allah yang mereka sepakati.
Kedua : Ijtihad tentang hukum-hukum Allah yang ada titik perselisihan.

Ijtihad yang disepakati adalah satu ijtihad yang murni. Seseorang muslim tidak boleh menentang ijtihad ( hukum ) yang telah disepakati oleh mereka. Ini berdasarkan dalil al-Quran yang bererti :

''Dan barangsiapa yang menentang rasul sesudah jelas kebenaran baginya, dan mengikuti jalan yang bukan jalan orang-orang beriman kami biarkan mereka di dalam kesesatan yang telah dikuasainya itu dan Kami masukkan dia ke dalam api neraka Jahannam, dan neraka Jahannam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali. '' ( Surah an-Nisa' : 15 )

Dan daripada as-Sunnah yang bererti : ''Umatku tidak akan bersepakat di dalam hal-hal kesesatan.'' ( H.R Ahmad )

Imam kita Syafi'e r.h pernah berkata : Para ulama' bersepakat bahawa Allah S.W.T tidak akan menurunkan azab terhadap perkara yang diperselisihkan oleh mereka. Dengan syarat, pendapat mereka tidak menyimpang daripada syarat-syarat yang ditetapkan untuk mengeluarkan ijtihad.

Tingkatan Para Fuqaha' @ Mujtahid
  • Mujtahid Mustaqil : Para mujtahid yang mampu meletakkan kaedah feqh sendiri .( Imam 4 mazhab )
  • Mujtahid Mutlak Ghaira Mustaqil :Mujtahid yang memiliki syarat-syarat mujtahid mustaqil, namun mereka masih belum mampu untuk meletakkan kaedah sendiri. Mereka hanya meminjam kaedah daripada imam mazhab.( Murid-murid 4 imam mazhab)
  • Mujtahid Muaqayyad : Mujtahid yang melakukan ijtihad dalam masalah-masalah yang belum disebut @ ditulis oleh imam mazhab.( Imam Thohawi & Imam Bazdawi )
  • Mujtahid Tarjih : Mujtahid yang mampu melakukan proses pen'tarjih'an antara pendapat imam satu mazhab dengan murid imam tersebut @ pendapat imam lainnya.( Imam Nawawi )
  • Mujtahid al-Fitya : Seseorang yang memelihara, menyalin dan menjelaskan pendapat suatu mazhab dalam kitab mereka serta mampu untuk membezakan antara satu-satu pendapat sama ada kuat ataupun lemah. ( pengarang kitab-kitab matan )
  • Thobaqotul Muqallidin : Orang yang langsung tidak mampu melakukan perbandingan dan perbezaan antara yang pendapat yang lemah dan yang kuat. Mereka hanya mengikut pendapat imam. ( Kita semua mungkin di tahap ini ( sebenarnya tak layakpun untuk kita berada di peringkat ini) )

Rujukan : Kitab Jundullah karangan Syeikh Allamah Sa'id Hawa.Tahkik dan terjemahan oleh Muhammad Masnur Hamzah

Nilai Masa Bagi Si Pemburu Ilmu..



Masa merupakan antara anugerah yang amat berharga kurniaan Allah S.W.T kepada hamba-hambanya. Masa juga menjadi modal yang diperuntukkan kepada kita semua dalam meneruskan perjalanan hidup selaku hambaNya di atas muka bumi ini. Maka kita tidak boleh mendabik dada dengan sebarang kelebihan yang kita ada. Sedarlah, bahawa kita tidak mampu untuk melakukan dan memperolehi apa-apapun sekiranya pergerakan masa itu dihentikan walaupun untuk sedetik. Itulah realitinya.

Apa yang ingin saya bawakan pada entri kali ini sebenarnya adalah berkaitan dengan ketekunan para ulama' silam dalam melayari bahtera ilmu. Mereka semua amat menghargai masa. Sukalah untuk saya memberikan beberapa contoh yang diambil daripada Kitab Qimatuz Zaman Indal Ulama' ( Nilai Waktu Di Sisi Para Ulama' ) karangan Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah ( Al-Fatihah buat beliau ).


1) Ibnu Aqil Tidak Akan Mensia-siakan Umurnya Walaupun Sesaat
Beliau pernah berkata, ''Sesungguhnya aku tidak akan menghalalkan bagiku untuk mensia-siakan umurku walaupun sesaat. '' Beliau lebih suka untuk makan kek yang lembut supaya mudah untuk dikunyah bagi memastikan masanya untuk menikmati makanan tidaklah terlalu lama.Antara kitab terbesar yang sempat beliau karangkan adalah kitab Al-Funun yang mempunyai 800 jilid. Bayangkanlah syeikh, betapa banyaknya jilid buku tersebut. Bagaimana si ulama' ini mampu mengarang buku tersebut dalam jangka hayatnya yang lebih kurang 82 tahun ( hampir sama dengan usia atuk saya ) sahaja .

2) Imam Nawawi Tidak Meletakkan Punggungnya Di Atas Tanah Selama Dua Tahun
Dilahirkan pada tahun 631 H di Nawa, Hauran Selatan Damsyik. Pada tahun 649 H beliau pergi ke Damsyik untuk menuntut ilmu di Madrasah Rawahiah. Sepanjang pengajiannya di sana, beliau tidak pernah meletakkan punggungnya di atas tanah selama dua tahun. Beliau sempat untuk mengkhatamkan hafazan kitab Muwatta' selama sebulan setengah dan membaca satu perempat kitab Muhahazzab secara hafazan melalui gurunya Syeikh Kamal Ishak Bin Ahmad. Imam Nawawi juga akan membaca sebanayak 12 mata pelajaran setiap hari termasuk dhobit ( tanda ) dan taklikan ( kupasan ) .

3) Ibnu Nafis ( Pakar Perubatan & Feqh )
Nama sebenar beliau ialah Imam Ala' Uddin Ibnu Nafis Ali Bin Abi Hazam al-Qurasyi. Dilahirkan di Damsyik pada tahun 610 H dan meninggal dunia di Kaherah pada tahun 687 H. Beliau mendapat gelaran 'Ibnu Sina Kedua' dikalangan ahli ilmuwan.Antara buku perubatan yang ditulis oleh beliau ialah As-Syamil , Muhazzab Fil Kuhl, dan Syarah Qanun Li Ibni Sina. Beliau juga seorang yang mahir dalam ilmu mantik sehingga mampu untuk menghasilkan syarah Kitab Hidayah Li Ibni Sina. Dalam bidah Feqh pula, kemahirannya terselah dengan kejayaannya dalam mensyarahkan Kitab At-Tanbih Li Abi Ishak Assyairazi dari permulaan bab sehingga ke bab Sujud Sahwi. Beliau juga telah mengarang beberapa buah kitab seperti Kitab Usul Feqh, Feqh, Ilmu Hadith, Ilmu Bayan dan seumpamanya.
Sewaktu beliau menulis, apabila dakwat pennya telah habis maka beliau akan membuang pen itu dan terus menggantikannya dengan pen yang lain supaya penulisannya tidak terganggu walaupun sekejap.Beliau tidak mahu penulisannya terhenti seketika semata-mata kerana dakwat pennya telah habis. Diriwayatkan bahawa ketika hendak ke tandaspun, beliau akan memanfaatkan ruang masa yang ada untuk menulis.

4) Imam Alusi Mengajar Sebanyak 13 Subjek Pada Waktu Siang Dan Mengarang Kitab Tafsir Pada Malam Harinya.
Nama sebenar beliau ialah Abu Thana' Shihabuddin Mahmud Bin Abdullah Al-Alusi.Dilahirkan pada tahun 1217 H meninggal pada tahun 1270 H. Beliau juga pernah menjawat jawatan sebagai Mufti di Baghdad. Pada hari-hari biasa ( tidak sibuk dengan penulisan Tafsir ) , beliau akan mengajar sebanyak 24 subjek sehari.

Sebenarnya ramai lagi para ulama' yang disenaraikan dalam kitab tersebut. Cuma rasanya cukup dengan beberapa orang sahaja untuk saya nukilkan di sini sebgai satu suntikan semangat buat kita semua agar lebih menghargai masa ( walaupun kita tak mampu sebenarnya untuk melakukan seperti mereka ). Untuk tambahan selanjutnya, kalian rujuklah kitab tersebut yang mudah untuk didapati dengan harga L.E 10 sahaja. Cepat...Cepat..Nanti kehabisan stok.


Monday, May 11, 2009

Study group berakhir di Moo'men..



Thank you for simply being there
On a cloudy day, on a sunny day
Thank you for sharing your joice and pain with me
For showing me that i'm so special
That my contribution count to our friendship
I have grown as a person
And i hope you have too


Thank you...
Thank you..
Thank you..
Just for you

Thank you for simply being my friend
For the special memories
We shared together now
For the neverending support you always give me
Oh friend...oh...

I will always love you
I can't tell how much that you meant to me
I pray for our everlasting friendship
Never ever say goodbye to yesterday
Cause yesterday was so special and wonderful
And i hope tomorrow will be better
Thank you for everything

Thank you for simply being there
On a cloudy day, on a sunny day
Thank you for sharing your joice and pain with me
For showing me that i'm so special
That my contribution count to our friendship
I have grown as a person
And i hope you have too..
Oh friend

Thank you...
Thank you..
Thank you..
Just for you

Thank you...
Thank you..
Thank you..
Just for you

Thank you...
Thank you..
Thank you..
Just for you

Thank you

Allahumma Faqqihna Fiddin Wa Allimnata'wil..Waj'alna minal ulama il'amilin...Salam perjuangan buat semua..

Tuesday, April 28, 2009

Aku..

Semalam aku,

Tandus ilmu di bumi sendiri,

Mengemis ilmu di sana sini,

Sebagai bekalan diri sendiri.

Semalam aku,

Gersang rohani murabbi dicari,

Harapan tersemat menggunung tinggi,

Mesir pilihan lokasinya Badawi,

Suk Abu Ferqah kawasan Said Nawi.

Hari ini aku,

Mula merangkak untuk berdikari

Bertatihkah si guru berhemah tinggi,

Kerna bahasa tidak dikuasai,

Selalu terjatuh menyembah bumi.

Hari ini aku,

Cuba bertandang lagi,

Menjunjung amanah ayah dan ummi,

Menggalas tanggungjawab mandat Illahi

Untuk mengubah bumi pertiwi.

Hari ini aku,

Rajin menghitung hari,

Untuk kembali menabur bakti,

Namun hakikat ilmu yang diimpi,

Kosong berhabuk tiada berisi.

Esok aku,

Pulang membawa segulung ijazah,

Yang tiada erti tanpa barakah,

Mampukah berdikari untuk terus gagah,

Memegang panji warisan Rasulullah.

Esok aku,

Memegangan jawatan pembimbing ummah,

Penyebar dakwah pembentuk biah,

Sejauh mana mampu menongkah,

Kalau tiada bekalan munasabah.

Wednesday, April 22, 2009

Hadiah seorang sahabat buatku...


Imtihan dalam imtihan
Ku memahami apa maksudmu
Dirimu sempit dihimpit imtihan
Digodam musibah dipukul mehnah


Imtihan dalam imtihan
Datang seiringan mengapa tidak bersusulan
Dalam kegawatan yang penuh hambatan
Dipaksa tabah walau futur menyerang


Imtihan oh imtihan….
Kau tetap datang walau tidak diundang


Berat mata memandang
Berat lagi bahu memikul
Diriku hanya mampu menumpang
Menumpang sedih mendengar khabaran
Namun dirimu sakit bagai dipukul
Bila ujian menimpa orang tersayang


Kau rentas salju sahara
Kau tatap sesak damai kanvas alam
Jernih matamu berkaca
Menahan sedih duka nestapa
Kenangkan nasib diri dan keluarga


Namun…
Aku kagum dengan dirimu
Komitmenmu cukup jitu
Iltizammu tetap padu
Kau tidak rebah dipukul mehnah
Walau diterjah tetap kau tabah
Kau cuba berdiri walau jasadmu lemah
Demi perjuangan yang telah kau baiah


Akhi..
Kau tiada pilihan
Melainkan terpaksa engkau teruskan
Maju, meluru dan terus memburu
Dalam kelam seribu kegelapan
Memburu kemenangan dicelah kepayahan


Jangan kecewa jangan berduka
Masalahmu masalah bersama
Yakin percaya kami tetap setia
Menyokong membantu sedaya upaya
Ribat ukhuwah yang telah terbina
Menjadi saksi kasih sayang kita


Buktikan…
Buktikan engkau seorang yang jantan
Tegar diuji sebarang ujian
Ibu menanti penuh harapan
Adik menunggu abangnya soran
Pulang membawa sekalung kemenangan
Ingat…menang dan menang itu saja jawapan
Ingat…harapan ibu adik mu jangan hampakan


Akhirnya….
Kau berhak dinobat sejambak tahniah
Kami bangga menumpang izzah
Dek berketuakan seorang yang tabah


Imtihan dalam imtihan….
Damba hikmah agung tuhan yang esa

Sajak ini telah ditulis oleh Ust Wan Hadiyuddin Wan Mahmod http://hadiakef02.blogspot.com/ khas buat saya. Beliau merupakan abang dalam dunia kepimpinan yang banyak memberi tunjuk ajar kepada adik-adiknya khususnya di bumi Tanta ini dalam membentuk jatidiri sebagai seorang pemimpin ISLAM. Walaupun gaya bahasa metafora yang digunakan tidak layak untuk ditujukan kepada saya yang serba dhaif dan kekurangan lagi tidak tahu di mana kedudukannya di sisi ALLAH S.W.T ini, namun nada-nada semangat yang terdapat dalam beberapa bait sajak beliau ini mampu untuk menyuntik semangatku agar cekal menobat azam dalam kehidupan, tegar menongkah arus dalam perjuangan. Terima kasih untuk itu.




Friday, April 10, 2009

Pesanan Keramat Dari Mudir MAK

Kepada pembaca yang dihormati sekalian, jika tidak mahu membaca keseluruhan artikel ini, memadailah dengan membaca perenggan yang ditaip dengan warna ungu ya.. SYUKRAN...

Tak sangka pula, tahun ni aku diberi kesempatan sambut maulidurrasul di JOHOR, tanah tempat aku dibesarkan,Tapi kenapa ye?? Jauh betul….

Dari UUM ke Johor Baharu memakan masa lebih kurang 12jam perjalanan menaiki bas, tak lame kn.. (rase nak tercabut kaki dengan badan) sampai di Terminal lebih kurang pukul 6.24am, aku terus menunaikan solat subuh di Masjid an-Nur , Larkin ( baru siap, atas terminal, tingkat tiga).

Tak sabar rasanya nak ke sekolah lama, (Maahad Johor dan M.A.K). InsyaALLAH.. kalau diizinkan aku akan sampai juga. Pukul 8.00am aku terus menaiki bas menuju ke Maahad Johor, sekolah yang baru aku tinggalkan lebih kurang dua tahun lepas..AlhamduLILLAH, dapat aku jumpa kawan-kawan lama. Kebetulan Masjid Abu Bakar (bawah Maahad johor) buat sambutan Maulidurrasul, maka aku join sekali menyambut bagi meraikan kelahiran seorang putra yang mulia bagi makhluk seluruh alam, Nabi Muhammad S.A.W.

Sebeluma aku meninggalkan Maahad tercinta, aku dan sahabatku Fakharuddin (kawan sejak di M.A.K lagi) ke pejabat Maahad Johor, semata-mata nak menziarahi Ustaz n Ustazah yang sangat dirindui. Tapi kami berkesempatan untuk berjumpa dengan beberapa orang sahaja, Ustaz Zul (pengetua Maahad Johor sekarang, menggantikan Ustaz Anoar Sarimin) tak ada, yang ada masa tu Ustaz Othman, Ustaz Kamaruddin komeng, Ustaz kamaruddin Talib, Ustaz Mahadzir, dan Ustaz Abu Sani. Mereka sambut dan melayan kami dengan kemulian seperti tetamu yang penting lah masa tu. TERHARU sangat rasanya. Kepada sahabat-sahabat bekas pelajar MJ pergilah ziarah mereka, tak payah nak rasa segan, takut dll. Buat selamba je.. mereka pasti sambut korang dengan baiknya.

Seterusnya, pengembaraan aku diteruskan lagi ke Kluang. Aku menaiki kereta yang dipandu oleh Aminur Rashid Erpan (Acid). Fakharuddin pun ikut sekali. Nak ke mana pulak ni?? Ke mana lagi kalau bukan ke Madrasah Arabiah Kluang (M.A.K) ya ALLAH .. rindunya yang amat...

Nampaknya langkah kami ’langkah kanan’ (bernasib baik) setibanya aku di M.A.K,hamba ALLAH yang pertama sekali aku jumpa tak lain, Ustaz Kamal Mohd Said (Pengetua Madrasah Arabiah Kluang) aku sebenarnya risau juga, bukan risau kena halau ke apa, kalau-kalau aku datang orang yang utama aku nak cari tak ada. AlhamduLILLAH.. ALLAH izinkan aku jumpa juga dengan Tuan Pengetua dan seluruh warga M.A.K. Niat aku dan kawan-kawan yang lain pun memang nak ziarah seluruh warga M.A.K.

Apa lagi, aku salam Ustaz Kamal , Ustaz Kamal peluk aku seerat-eratnya seperti saudara kembar yang dah lama tak berjumpa. Dia izinkan kami pergi jumpa Ustaz dan Ustazah yang lain. Apa yang SYAHDUnya, Ustaz yang tinggal hanyalah Ustaz Abu Kosnin, Ustaz Murad, dan Ust Abdul Razak
.. Ustazah juga banyak yang dah tak ada (nak tau siapa je yang tinggal, silalah ziarah mereka sendiri ya)

Tak pelah.. mungkin ada hikmahnya.. memang ada hikmahnya.. semasa aku berborak dengan Ustaz Murad tentang keadaan M.A.K, katanya”macam biasa je.. Cuma ada peningkatan pada akedemik pelajar. Peperiksaan S.M.R.A kita memperoleh 36 orang pelajar MUMTAZ, P.M.R beberapa orang dapat 9A, 8A, 7A dan 6A. Manakala S.M.A lebih kurang seperti S.M.R.A” Itu ke yang dimaksudkan biasa?? Bagi aku itu perkara yang sangat luar biasa, apa taknya masa aku S.M.R.A n S.M.A, paling tinggi pun 5 orang dapat mumtaz, ini.. pergh.....

Aku tak tau nak gambarkan GEMBIRA macammana lagi...BANGGA tentu sekali, sekolah aku tu... kalau nak tau , M.A.K dianugerahkan sebagai sekolah terbaik peringkat negeri Johor, tetapi kategori B ( bantuan separuh kerajaan).Ustaz Kamal telah dipanggil oleh Jabatan Pendidikan Johor. Mereka aagak terperanjat , macammana M.A.K boleh peroleh keputusan akedemik luar biasa. Tapi korang tentu dah masak dan dapat agak apa yang akan dijawab oleh Ustaz Kamal kan...? dengan tenang Ustaz kamal hujahkan kepada mereka bahawa ”nak jadikan pelajar cemerang bukan sekadar perlukan sekolah yang besar dan cantik, kelas tambahan yang hebat-hebat dan sebagainya, tapi yang paling utama ialah IKHLAS kerana ALLAH, dan hidupkan sunnah, kami di M.A.K mengamalkan sunnah, antaranya berpuasa isnin khamis, zikir dan munajat kepada ALLAH, mengamalkan qaylullah (tidur sebentar sementara menunggu masuknya waktu zohor) dan beberapa lagi amalan sunnah yang lain ”. Meraka berasa cukup hairan , takkan perkara yang nampak remeh ni boleh menyebabakan mencapai kecemerlangan yang luar biasa..Selain itu pelajar mengamalkan mandi Ais untuk menyegarkan badan.

WAH!! Dahsyat sungguh M.A.K yek.. sebelum aku meninggalkan bumi yang penuh barakah itu, aku berkesempatan bersemuka , seterusnya mendengar sedikit peringatan dan nasihat dari Ustaz Kamal...

MasyaALLAH... aku sedang berdepan dengan manusia yang bertutur lancar ibarat si HAMKA yang bijak menyusun kata, aku didengarkan sebahagian hikmah(kata-kata hikmah yang bijaksana, yang meninggalkan kesan ke dalam jiwa) seumpama lontaran kata-kata LUQMAN al-HAKIM..

Dialah (Ustaz Hj Mohd Kamal b. Mohd Said) tak keterlaluan rasanya kalau aku mengatakan dia umpama HAMKA MODEN MALAYSIA yang dalam lipatan sejarah islam , dan Tuan LUQMAN al-HAKIM MODEN yang penuh dengan hikmah kebijaksanaan.

Apa yang dapat aku nukilkan dan kongsi bersama sahabat sekalian :-

1. "بلغوا عني ولو آية " Ustaz Kamal pesan tolng sampaikan ilmu agama walaupun kita dapat ilmu tak seberapa, sekurang-kurangya dapat melatih dan memperingatkan diri untuk kita terus beramal.

2. Hiduplah dalam jemaah, kerana dengan jemaah dapat mengingatkan kita jika kita terleka dan alpa.

3. Kembalilah kepada al-Quran dan Sunnah, untuk menyelesaikan kemusyikilan dan kesulitan, kerana selain dari al-Quran dan Sunnah akan mengakibatkan kefasadan (kerosakan) yang lebih dahsyat.

4. Aku bertanyakan kepada Ustaz , bagaimana dengan sahabat yang lain apabila melanjutkan pelajaran terutama ke Universiti di Malaysia, berasa malu dan segan untuk mengakui dirinya sebagai pelajar yang telah dianugerahkan dan bergelar sebagai pelajar lepasan S.T.A.M (Sijil Tinggi Agama Malaysia)?? Dengan tenang juga, beliau menjawab, ”tak sepatutnya pelajar tersebut bekelakuan sedemikian, bahkan akan mengundang kemurkaan ALLAH S.A.W, kerana mereka telah dianugerahkan dan diamanahkan untuk membawa ajaran islam yang telah diperjuangkan oleh baginda S.A.W .” katanya lagi ”Ustaz nak bagi satu hikmah kepada kamu, ada seorang petani yang kerjanya membawa dua bekas timba(seperti baldi) yang dipikul di atas bahunya. Kerjanya ialah membawa timba yang berisi air untuk dituang ke dalam perigi istana , Masalahnya timba sebelah kanan agak teruk (dah retak dan hampir pecah) tak berapa sempurna, berbanding timba yang di sebelah kiri . Setiap kali timba diisi dengan air, dan sampai perigi istana pastinya timba sebelah kanan , airnya tinggal sebahagian sahaja kerana telah menitis sepanjang perjalanan ,berbanding baldi sebelah kiri yang masih penuh. Nak dijadikan cerita, timba sebelah kanan tersebut mengadu kepada petani bahawa dia berasa segan kerana setiap kali sampai ke istana airnya tinggal sedikit sahaja.Inilah yang hendak dimisalkan oleh ustaz sebagai pelajar lepasan S.T.A.M tadi, malu dan segan untuk mengaku pembawa dan pejuang agama islam.”

Ustaz pun meneruskan ceritanya lagi.”Si petani pun memujuk timba sebelah kanan agar lebih bersabar dan memintanya tunggu pada keesokan harinya. Esoknya seperti biasa, si petani membawa timba-timba tersebut ke istana.Dalam perjalanan si petani meminta timba tesebut menyaksikan kawasan sekeliling mereka, timba yang sebelah kanan berasa cukup tenang dan gembira melihat kawasannya kerana mempunyai kehidupan yang segar dan hidup menghijau. Berbanding dengan timba sebelah kiri, kawasan sekelilingnya nampak lebih suram dan penuh dengan ketandusan. Kemudian, si petani menerangkan kepada timba tersebut bahawa kawasan sebelah kanan nampak lebih tumbuh dan segar disebabkan sumbangan air mengalir dari timba yang retak tersebut. Sedikit sebanyak ia telah memberi manfat kepada kawasan sekelilingnya.. Apa yang nak disedihkan dan malu wahai timba kanan?tanya si petani, engkau telah menabur jasa, bunga-bunga hidup mekar mewangi malah bunga tersebutlah aku petik dan letakkan di atas meja istana Raja.” dari hikmah ini, rasanya tak perlulah saya ternagkan apa dia pnengajarannya, kerana cerita ini cukup mudah untuk difahami dan diambil ikhtibar. kita ni pelajar agama perlu buang rasa malu, takut, dan segan apabila berhadapan dengan masyarakat dan kehidupan seharian. Mahasiswa pada hari ini, apa yang mereka tahu hanya untuk mendapatkan pointer yang tinggi-tinggi sahaja, tapi bagaimana dengan masyarakat yang segama, bangsa di sekeliling mereka. Tak menjadi suatu yang aib rasanya kalau menjadi timba yang retak (pelajar yang menumpukan bidang agama, kurang mahir dalam hal akedemik) dalam masa yang sama mampu memberi sumbangan kepada masyarakat sekelilingnya.

5. dan pesanannya juga agar ajak bekas pelajar-pelajar M.A.K yang lain untuk turun berkhidmat kepada Madrasah, besar pahalanya. Sekurang-kurangnya ziarah mereka untuk bertanya khabar dan bertukar pendapat.

Sebelum berangkat pulang, aku mengambil kesempatan untuk mendapatakn doa dari Ustaz Kamal sebagai buah tangan dari bumi M.A.K

This article was posted by my beloved brother Dzulhilman Bin Roslan.