Thursday, April 29, 2010

abg.. umi masuk hospital!!

Tak tahu kenapa 12tgh malm, 28 April yg lalu tibe2 umi cakap die sakit sngt prut, tak tahan.. umi menjerit2 bang, die tak tahan...
nasib baik masa tu ayah ada disamping umi.. ayah trus dapatkan kereta bawa umi ke hospital.. masa tu xde sapa pun yang taw.. temasuk lh abg..
...
setibanya di hospital, umi terus diusung masuk untuk disahkan apa sakitnya..
xlama lepas tu dokter pun kluar, jumpe dgn ayah.. dokter ckap umi perlu dibedah, perlu dibelah perutnya, sebab nk kluarkan sesuatu yang ada dalam perut umi.. knapa masa tu adek tak diberi tahu.. knape ayah xnk bagitahu pd adek yang umi nk kene operation.. yang abg pun satu, kenapa biarkan umi kene operation.. knapa tak halang dokter tu.. abang kan tahu amatlah sakit bile kne operation.. knapa.. knape.. jgn buat umi mcm tu.. sakit !@#$%^&
...
dari luar, ayah berfikir sebentar, perlu ke umi dioperate.. tak lama kemudian ayah terus membuat kputusan dengan serta merta, umi mesti dioperation.. mesti.
ayah.. knapa ayah benarkn.. tak nampak ke umi menjerit kesakitan, tak kan nak tambah kan lagi kesakitan yang umi alami, ayah.. tarik balik ayah.. jangan, jangan!!!
...
selang beberapa minit selepas itu, umi nampak tenang seperti biasa.. kesakitan hilang.. dokter pun tak jadi untuk operte umi.. AlhamduliLLAh.. dokter suruh semua bersabar, angaplah seperti biasa sahaja..jam menunjukkan pukul empat lebih.. umi masih dalam keadaan yang tenang. ayah juga nampak seperti biasa, tapi dalam jiwanya tiada siapa pun yang tahu betapa ayah risau dan gelisah. Tapi.....................
beberapa mini kemudian sekali lagi Hospital Besar Kuala Lumpur dari tingkat 4 dikejutkan dengan suara umi.. kali ini jeritan agak perlahan, namun kesakitan dari raut wajah umi jelas menunjukkan yang umi alami seperti berkali2 ganda apa yang telah umi alami tadi.. tanpa melengahkan masa, dokter sepeti sudah tahu apa yang akan berlaku dan apa yang perlu dilakukan.. umi dirawat oleh beberapa orang dokter yang pakar shj di dalam bilik khas.. dan
dengan mudahnya, terdengarlah tangisan bayi yang comel yang diberi nama Muhammad Dzulhilman Bin Roslan, kemudian diikuti dengan laungan azan subuh menandakan tamatlah waktu untuk semua umat islam bersahur. Peristiwa ini telahpun berlaku pada 21 tahun yang lepas, pada 28 April 1989 bersamaan 21 Ramadhan 1411h. pada waktu Subuh. Kelahiran aku disambut dengan seribu satu syukur, dilaungakan azan sebanyak 2kali, yang pertama oleh ayahanda ku sendiri, yang kedua oleh bilal masjid HBKL menandakan telah masuk waktu subuh.
Alhamdullahi Rabbil Alamin.. syukur aku tidak terhingga.. terima kasih aku lafazkan kepada bonda ku, Halimah Bt Hj Mohd Tamin & Ayahanda ku, Roslan Bin Bian.. tanpa mereka siapalah aku...sehingga hari ini aku menitip dewasa.. sudah 21tahun aku mengenal isi dunia, ak mengenal agama, mengenal siapa pencipta, semua kerana kamu berdua.. Jannah Firdaus akan ku pohon untuk kamu berdua, ayah dan ibu.. takkan terbalas, takkan terucap disini sahaj jika aku mahu teruskan ucapan ini.. slam, peluk cium dari anakandamu yang amat menyangi dan mengasihi kamu berdua..
اخ صغير
29 April 2010

Monday, April 26, 2010

Rentetan 'hantar pulang PEGAWAI JPMK yang hanya menyusahkan pelajar sahaja (http://www.facebook.com/home.php?#!/group.php?gid=108505235857359)


Seorang umat Nabi Muhammad SAW, Abu Lahab, musuh terbesar,orang yang paling jahat di dalam memperjuangkan nabi S.A.W, selalu memukuli nabi, selalu melontar kotoran ke jasad nabi, tapi apa yang nabi buat ketika dia menggali lubang agar nabi jatuh ke dalamnya,Rasul keluar dari rumahnya secara tiba-tiba, lalu Abu Lahab terperanjat dan terus jatuh ke dalam lobang yang digalinya sendiri...
Apa yang dilakukan oleh Nabi? Siapa yang menolong Abi Lahab? Kenapa Nabi tak berkata.. 'ini manusia yang merosakkan agama Allah,biarkan dia masuk ke dalam lobang yang digalinya sendiri,syukur dia masuk dalam lobang, jangan di tolong, bia senang kerja Aku, Biar mudah dakwah Aku...'Tapi siapa yang datang menolongnya? sebelum teman-temannya datang, terhulur tangan SAIDINA MUHAMMAD yang mulia. Inikah perbuatan yang selayaknya nabi lakukan terhadap musuh besarnya? inilah... wajah yang paling ramah, محمد رسول الله صلى الله عليه وسلم..
Kita lihat pula perbuatan sang NABI ketika mana berhijrah ke Madintul Munawwarah, Abdullah bin Ubai bin Thalul,pimpinan munafiq terbesar di Madinatul Munawwarah, orang yang selalu membuat khianat kepada islam,selalu mengkhianati nabi, masuk islam supaya dirinya aman,namun dialah orang yang paling jahat kerana selalu membocorkan rahsia-rahsia nabi SAW, rahsia-rahsia agama. suatu ketika telah sampai ajalnya di jemput tuhan Rabbuljalil, yang tidak menilai siapa mereka, pasti akan diambil kembali nyawanya,sungguh gembira orang muslimin.. tiada siapa yang hadir menziarahi jenazahnya,samada orang muslimin mahupun orang munafik, dan teman-temannya, mengapa?.. jika mereka hadir, nanti akan dimusuhi.. namun, hadir anaknya yang baik, Abdullah bin Abdullah bin Ubai bin Thalul, datang kepada nabi SAW, dan berkata kepada nabi, ya Rasulullah, ayah ku telah wafat , tiada siapa yang menguruskan jenazahnya.. bantulah aku yang lemah ini. Rasulullah berdiri, Rasulullah yang pergi, baginda memandikan, mengapankan, solatkan dan seterusnya memasukkan ke dalam liang lahad. Berkata putra Abdullah bin Ubai bin Thalul, bapaku bukanlah orang yang baik, tapi aku minta baju mu dipakaikan untuk dikapankannya. Saidina Omar berkata, 'tidak ya Rasulallah!jangan diberi..'namun Rasulullah memberikan bajunya dan mengkapankannya,selesai Rasulullah mensolatkannya ,turun ayat:استغفرت لهم او لا تستغفر لهم لان تستغفرلهم سبعين مرة لن يغفرالله لهم . Wahai Muhammad SAW,kau istighfari dan memohon keampunan untuk Abdullah bin Ubai bin Thalul, atau tidak kau istighfirkan, sama sahaja dengan 70 kali kau minta keampunan kepadanya, Allah SWT tidak akan mengampunkan dia. Demikian riwayat sahihul Bukhary ketika Rasul dapat ayat ini, Rasul berkata kepada Saidina Umar R.A. 'Aku tahu bahawa Allah tidak mahu memaafkannya, tapi kalau aku tahu jika boleh diistighfari lebih dari 70 kali misalnya, Allah akan mengampuninya,aku akan lakukanya, lebih dari 70 kali kepada Abdullah bin Ubai Bin Thalul, agar dia diampuni Allah' Ini lah jiwa MUHAMMAD SAW wabarak alaih wa ala aa lih, demikian indahnya sang Nabi,tiada baginya permusuhan bagi orang di luar islam,terhadap musuh-musuhnya,kecuali jika mereka memerangi dengan senjata, maka sebagai seorang muslimin wajib membela diri dengan mengangkat senjata, Selain dari itu, islam tidak membolehkan kita mengangkat senjata kepada musuh yang tidak bersenjata.
Diriwayatkan dalam sahihul Bukhary lagi,bahawa ketika seorang pemuda yahudi datang kepada Rasul SAW, berkata : boleh tidak aku datang ke rumahmu? "kalau bahasa sekarang , najis bagi orang bukan muslim memijak kerumahku, sebahagian berkata begitulah.." tapi lihatlah, permintaan si yahudi diterima oleh Nabi, malahan nabi membawakan makananya,minumnya, tidur di rumah NABI SAW, yang kita tahu sebesar mana rumahNya, tinggal di rumah nabi pula dalam jangka masa yang lama.. tidak pula nabi berkata, 'kamu jika mahu tinggal di rumah ku harus memasuk islam!'Tidak sama sekali, nabi tidak pun buat sebegitu rupa... Indahnya budaya yang nabi bawa.
Kita kena ingat, ketika sang Nabi, dilempar dengan batu, dilempar dangan najis, diperbuat seperti orang gila,disuruh anak-anak kecil untuk berbaris melimparinya. orang-orang dewasa berbaris melimparinya, sehingga kakinya terluka.. cuba bayangkan sahabat-sahabtku sekelian, Nabi berdiri ditengah-tengah mereka seolah-olah mereka mengangap nabi seperti orang gila, membawa ajaran yang salah, menyalahi adat bagsa mereka, nabi jatuh tersungkur, mereka dirikan semula nabi disuruh berjalan lagi untuk dilemparkan batu terus dan terus.. masyaALLAH!! apa yang boleh nabi buat? Kalau hendak sang Nabi mengangkat tangannya, tenggelamkan seluruh mereka di dalam bumi Taif ini,jika Nabi hendak Allah SWT memerintahkan seluruh malaikat mengangkat gunung uhud untuk membenam seleruh negara taif... namum apa yang dilakukan oleh Nabi, apa yang diucapkan oleh Nabi.. : اللهم اهدى قومى فانهم لا يعلمون . Wahai Allah,berikanlah petunjuk kepada kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui. KAUMKU!!?? mereka ini lah yang memerangi baginda, masih dipanggil kaumku! 'Allahumah di kaumii..' Inilah Saidina Muahammas SAW. Ikuatan seluruh makhluk, rahmat seluruh alam.. Oleh sebab itu, layak bagi kita,semakin sempurna hidup kita, semakin sempurna kita mengikuti Nabi kita SAW.

Dalam perjanjian Hudaybiyah..Rasul SAW walaupun sudah mempunyai kekuatan seramai 3000 orang muslimin, baginda SAW tetap bersabar kerana orng muslimin tidak dibenarkan masuk ke Mekah ' kami datang dengan damai,kami datang tidak bawa senjata, hanya mahu masuk untuk tawaf sahaja, saie.. ' sahabat pulang semula ke Madinah bertemu Rasulullah, Khalid Ibn Walid mengatakan tidak dibenarkan masuk ke Mekah, maka Rasulullah memerintahkan para sahabat pulang ke Madinah, maka para sahabat mengeluh.. 'Ya Rasulullah,bukankah kita semua muslimin, dan mereka semua itu musyrikin? dan Mekah itu kampung kita.. kita masuk juga dengan cara yang aman.. kita perangi sahaja Mereka itu, kita rampas semula Mekah ' rasul mengarahkan..'pulang.. jangan ada pertumpahan darah selagi musuh tidak mengangkat senjata. Beberapa tahun selepas itu, Allah izinkan mereka masuk ke kota Mekah, lalu hampir 10ribu oarng muslimin dan muslimat masuk ke Mekah mukarramah, tanpa ada satu pun senjata yang terangkat, bahkan dengan damainya nabi berkata : 'barang siapa yang memasuki rumah Abu Sufian, maka dia akan aman,yang masuk ke rumah mengetuk pintunya dia aman, yang masuk ke Masjid juga di aman, tiada senjata yang terangkat. Demikin indahnya Qudwah yang diserapkan oleh Baginda SAW, kepada umatnya. Oleh itu wahai sahabat-sahabat sekelian, pesanan saya buat Akhi Khabir saya yang jauh disana, serta para sahabat yang lain sekelian yang berjuang menuntu ilmu Allah, yang menkaji sirah-sirah Baginda SAW, berbanding saya yang sentiasa lekang dan ketandusan punca.. selesaikan dengan jalan yang terbaik.. apatah lagi kita bersaudara : انما المؤمنون اخوة فاصلحوا بين اخويكم, kita hanya dipisahkan dengan fahaman politik dan ideologi, bukan dipisahkan dengan keimanan.., kepercayaan kita tetap sama , tujuan kita tetap yang satu.. temankan 'beliau'.., kembalikan kepercayaan yang ada pada anda untuk dipersembahkan untuk mereka, sejauhmana mereka mampu mengangkat langit agar tidak jatuh ke dasar bumi... selesaikan secara bijak, secara berhemah, ikuti contoh hasanah yang ditinggalkan oleh Nabi kita yang mulia Muhammad SAW. Bukanlah tujuan saya mentamsilkan 'dia' sebagai Abu Jahal, mahupun ketua munafiqin.. tidak! kisah sebegini yang patut kita susuli, kita kaji, kita fahami dan kita ikuti.
WALLAHU TAA'LA A'LAM...
-من أخ صغير-
- جامعة شمالية ماليزية-

Sunday, April 25, 2010

AL_MANAM FIT_TANAAM

Mimpi

Alhamdulillah segala puji bagi Allah yang telah menjadikan malam diantaranya tercipta dengan dua keistimewaan, iaitu tidur dan mimpi. Selawat dan salam mudah-mudahan tetap kepada Muhammad SAW.
Sesungguhnya mentafsirkan mimpi adalah perkara yang boleh menjadikan hati tentang khusyuk setelah bermimpi, samada mimpi baik atau mimpi buruk. Ketenangan yang dimaksudkan apabila bermimpi tentang kebaikan, ia kebiasaanya akan membawa erti kegembiraan.namun, jika bermimpi yang kurang menyenangkan ia berfungsi sebagai peringatan agar berhati-hati.
Penafsiaran... mimpi boleh ditafsirkan menurut kaedah syarak yang berlandaskan hujah dan nas-nas yang dikumpulkan dari dalil-dalil yang disepakati seperti al-Quran, hadith dan sebagainya.
Firman Allah SWT:
4. (Ingatlah), ketika Yusuf berkata kepada ayahnya: "Wahai ayahku ( Bapak Yusuf a.s. ialah Ya'qub putera Ishak putera Ibrahim a.s.), sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas bintang, matahari dan bulan; kulihat semuanya sujud kepadaku."

5. Ayahnya berkata: "Hai anakku, janganlah kamu ceritakan mimpimu itu kepada saudara-saudaramu, maka mereka membuat jahat (untuk membinasakan) mu. Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi manusia."

6. Dan demikianlah Tuhanmu, memilih kamu (untuk menjadi Nabi) dan diajarkan-Nya kepadamu sebahagian dari ta'bir mimpi-mimpi dan disempurnakan-Nya nikmat-Nya kepadamu dan kepada keluarga Ya'qub, sebagaimana Dia telah menyempurnakan nikmat-Nya kepada dua orang bapamu sebelum itu, (yaitu) Ibrahim dan Ishak. Sesungguhnya Tuhanmu Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
surah Yusuf :4-6

Sesungguhnya hanya Allah yang maha Mengetahui lagi Bijaksana

.. Mimpi juga boleh diungkapkan bersumberkan pengalaman dan petua dari orang yang terdahulu dari kita. Namun ianya hanya berdasarkan pendapat dan pengalaman. Sebaiknya kita ambil yang berdasarkan syariah, moga ia lebih tepat dan bermanfaat bagi kehidupan kita hendaknya.

Kepada pelayar-pelayar blog yang tercari-cari dan tertanya-tanya, apakah penafsiran mimpi yang pernah, telah dan akan anda alami.. boleh lah anda nyatakan keadaan mimpi anda di bahagian komentar blog ini,dan boleh lah kita berkongsi ilmu bersama, mana yang saya mampu tafsirkan berdasarkan ilmu yang pernah saya pelajari dan beberapa sumber rujukan yang boleh yakin dipercayaai, InsyaAllah akan cuba saya paparkan ...

MIMPI MELIHAT ALLAH
Dikatakan terdapat dalam kitab ihya’ bahawa imam ahmad telah bermimpi berjumpa/mendengar suara Allah.
adakah terdapat hadith sahih berkenaan mimpi jumpa Allah?jawapan:

Wassolatu wassalam ‘ala Rasulillah SAW,

Berikut adalah kesimpulan yang dirumuskan oleh Syeikh THTL – hafizahullah -:
Saya telahpun membaca Buku Syaikhul Islam Abul Abbas Taqiyuddin Ibn Taymiyah al-Harani dalam Bayan Talbis Jahmiyah dan selepas diskusi dengan Kapten Hafiz dan beberapa pakar salafi merumuskan:

1. Allah SWT dapat dilihat di Akhirat dgn penglihatan hakiki (mata kepala). Ini adalah ijma’ (Syarh Sunnah/870 dari Imam Malik ra)

2. Melihat Allah di dunia dalam keadaan yaqozah (sedar) tidak mungkin. Kata Imam Ahmad Ibn Hanbal, ia adalah ijma’. (al-Qurthubi, al-Jaami’ (7/38)

3. Adapun melihat Allah dalam mimpi juga adalah mungkin menurut kesepakatan ahli sunnah wal jama’ah (syarh Sunnah, 12/227/280). Kata Ibn Hajar, tidak ada perselisihan di kalangan ulama atas kemungkinan melihat Allah dlm mimpinya. (al-Fath (14/416, edisi Darul Fikr)

Isu Utama: apa yg boleh dilihat dalam mimpi melihat Allah?

Kata imam salaf, ia bukanlah Dzat, tapi cuma sebahagian dari gambaran atau permisalan atau gambaran ata lintasan-lintasan hati.

Rumusan Ibn Taymiyah dalam Bayan:

” yg mampu dilihat ialah gambar-gambaran (images), perbuatan2 dan suara-suara yang merupakan sebuah refleksi dari hakikat yg sebenarnya.”

Rumusannya:

Mimpi melihat Allah dalam mimpi adalah disepakati dan suatu maqam yg tertinggi kepada wali Allah, tapi ia bukanlah melihat Dzat, cuma ia melihat secara abstrak. Dasar keimanan ialah melihat Allah dgn mata kepala hanya berlaku di Akhirat. selesai

Sunday, April 4, 2010

Tentang Bulan...

Teori ini saya ambil daripada seorang sahabat Tanta. Ini hanya sekadar hasil pemerhatian berdasarkan kajian beberapa orang pakar.Sekadar berkongsi.

JANUARI
~~~~~~~-
-Bercita-cita tinggi dan orangnya serius.
- Suka mendidik dan dididik.
- Sangat mudah melihat kelemahan orang lain dan suka mengkritik.
- Rajin dan setiap yang dibuat selalu menghasilkan keuntungan.
- Suka bersih-bersih dan hal-hal yang serba teratur.
- Bersifat sensitif, berfikiran mendalam.
- Pandai mengambil hati orang lain.
- Pendiam kecuali telah dirangsang.
- Agak pemalu dan mendambakan tumpuan yang bisa dipercayai.
- Mudah mendisiplinkan diri sendiri.
- Badannya sehat tetapi mudah diserang penyakit.
- Bersikap romantik tetapi tidak pandai mempamerkannya ataumemperlihatkannya.
- Cukup sayang pada anak-anak.
- Suka berdiam di rumah.
- Setia pada segala-galanya.
- Perlu belajar untuk hidup bersosial
- Mempunyai rasa cemburu yang sangat tinggi.


FEBRUARI
~~~~~~~~

- Berfikiran abstrak.
- Suka pada benda yang real dan abstrak.
- Inteligent, bijak dan genius
- Memiliki keperibadian yang mudah berubah.
- Mudah menawan hati orang lain.
- Agak pendiam, pemalu dan rendah diri.
- Jujur dan setia pada segalanya.
- Keras hati untuk mencapai tujuan.
- Tidak suka dikekang.
- Mudah memberontak apabila dikekang.
- Emosinya mudah terluka dan sangat sensitif.
- Mudah mempamerkan dan memperlihatkan amarahnya.
- Suka berkawan tapi kurang mempamerkannya.
- Sangat berani dan suka memberontak.
- Bercita-cita tinggi dan suka berangan
-angan dan ada harapan untukmerealisasikan impiannya.
- Pemerhatian yang tajam.
- Suka hiburan dan suka akan benda yang bersifat seni.
- Sangat romantik pada dalamannya tetapi tidak pada luarannya.
- Berkecenderungan pada benda yang tahyul.
- Amat mudah dan boleh menjadi terlalu boros.
- Harus belajar untuk mempamerkan emosi.


MARCH
~~~~~~
- Berkepribadian yang menarik dan menawan.
- Mudah didampingi.
- Sangat pemalu dan pemendam rasa.
- Sangat baik, jujur, pemurah dan mudah simpati.
- Sangat sensitif pada perkataan yang dituturkan dan alam sekitar.
- Suka pada kedamaian.
- Sangat peka kepada orang lain.
- Sesuai dengan kerjanya yang memberi khidmat kepada orang lain.
- Tidak cepat marah dan sangat baik hati.
- Tahu membalas dan mengenang budi orang.
- Pemerhatian dan penilaian yang sangat tajam.
- Kecenderungan untuk mendendam jika tidak dikontrol.
- Suka berangan-angan.
- Suka melancong.
-Sangat manja dan suka diberi perhatian yang sangat tinggi.
- Kalang kabut dalam memilih pasangan.- Suka dengan hiasan rumah tangga.
- Punya bakat seni dalam bidang muzik.
- Kecenderungan kepada benda yang istimewa dan bagus.
- Terlalu moody.


APRIL
~~~~~
- Sangat aktif dan dinamik.
- Cepat bertindak buat keputusan tetapi cepat menyesal.
- Sangat menarik dan pandai memanjakan diri.
- Punya daya mental yang sangat kuat.
- Suka diberi perhatian.
- Sangat diplomatik (pandai membujuk, berkawan dan pandai menyelesaikanmasalah orang).
- Sangat berani dan tidak ada perasaan takut.
- Suka petualangan, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah.
-Emosi cepat terusik, try to control the emotion.
- Kecenderungan bersifat dendam.
- Agresif, kelam kabut untuk membuat keputusan.
- Kuat daya ingatan.
- Gerak hati yang sangat kuat.
- Pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan orang lain.
- Berpenyakit di sekitar kepala dan dada.
- Sangat cemburu dan terlalu cemburu.


MEI
~~~
- Kekerasan hati dan degil.
- Kuat semangat dan bermotivasi tinggi.
- Pemikiran yang tajam.
- Mudah marah apabila tidak dikontrol.
- Pandai menarik hati orang lain dan menarik perhatian.
-Perasaan yang amat mendalam.
- Cantik dr segi mental dan fizik.
- Tidak perlu dimotivasikan.
- Tetap pendirian tetapi mudah dipengaruhi oleh orang lain.
- Mudah dibujuk.
- Bersikap sistematik (otak kiri).
- Suka berangan- angan.
- Kuat daya firasat, memahami apa yang terlintas di hati orang laintanpa diberitahu.
- Bahagian telinga dan leher mudah diserang penyakit.
- Daya khayal yang tinggi.
- Pandai berdebat.
- Fizikal yang baik.
- Kelemahan sistem pernafasan.
- Suka sastera,seni dan muzik serta melancong.
- Tidak berapa suka duduk atau diam di rumah.
- Tidak boleh duduk diam.
- Tidak punya banyak anak.
- Rajin dan bersemangat tinggi.
- Agak boros.


JUN
~~~~
- Berfikiran jauh dan berwawasan.
- Mudah digunakan atau dimanfaatkan orang kerana sikap baik.
- Berperangai lemah lembut
- Mudah berubah sikap, perangai, idea dan mood.
- Idea yang terlalu banyak di kepala.
- Bersikap sensitif.
- Otaknya aktif (senantiasa berfikir).
- Sukar melakukan sesuatu dengan segera
- Bersikap suka menunda- nunda.
- Bersikap terlalu memilih dan selalu mau yang terbaik.
- Cepat marah dan cepat sejuk.
- Suka berbicara dan berdebat.
- Suka membuat lawakan atau lelucon dan bergurau.
- Otaknya cerdas berangan- angan.
- Mudah dan pandai berkawan.
- Orang yang sangat tertib.
- Pandai mempamerkan sikap.-
Mudah berkecil hati.
- Mudah terkena penyakit berjangkit.
- Suka berkemas atau bersih-bersih
- Cepat merasa bosan.
- Sikap terlalu memilih dan cerewet.
- Kurang mempamerkan perasaan.
- Lambat sembuh apabila hatinya terluka.
- Mudah menjadi eksekutif.
- Kedegilan yang tidak terkontrol.
- Mempunyai prinsip: siapa yang memuji saya adalah musuh saya tetapi siapa menegur saya adalah kawan saya.


JULAI
~~~~~
- Sangat senang apabila didampingi.
- Banyak berahasia dan sukar dimengerti, terutama lelaki.
- Agak pendiam kecuali dirangsang.
- Tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkan.
-Mudah dibujuk.
- Sangat menjaga hati atau perasaan orang lain.
- Sangat ramah.
- Emosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinya.
- Berjiwa sentimental.
- Jarang mendendam.
- Mudah memaafkan tapi sukar melupakan.
- Membimbing secara fisik dan mental.
- Sangat peka, pengasih serta penyayang.
- Melayani semua orang dengan sama.
- Daya simpati yang tinggi.
- Pemerhatian yang tajam.
- Suka menilai orang lain.- Mudah dan rajin belajar.
- Suka mengenang peristiwa atau kawan lama.- Suka berdiam diri.
- Suka duduk atau diam di rumah.
- Suka menunggu kawan tapi tidak mencari kawan.
- Tidak agresif kecuali terpaksa.
- Lemah dari segi kesehatan perut.
- Mudah gemuk apabila tidak mengawal makanan melalui diet.
- Minta disayangi.
- Mudah terluka hati tapi lambat untuk pulih.
- Rajin dalam bekerja.


OGOS
~~~~~
- Suka bergurau.
- Sopan santun dan perhatian terhadap orang lain.
- Berani dan tidak mengenal kata takut.
- Orangnya agak tegas dan bersikap kepemimpinan.
- Pandai membujuk orang lain.
- Terlalu pemurah dan bersikap ego.
- Nilai harga diri yang sangat tinggi.
- Haus akan pujian.
- Semangat juang yang luar biasa.
- Cepat marah dan mudah mengamuk.
- Mudah marah apabila perkataannya dilawan.
- Sangat cemburu.
- Cepat berfikir.
- Fikiran yang berdikari.
- Suka memimpin dan dipimpin.
- Sifat suka berangan.
- Berbakat dalam seni lukis, hiburan dan silat.
- Cepat ditimpa penyakit.
- Belajar untuk relax.
- Sikap kelam kabut.
- Romantik, pengasih, penyayang.
- Suka mencari kawan.


SEPTEMBER
~~~~~~~~~~
- Sangat sopan santun.
- Sangat cermat, teliti dan teratur.
- Suka menegur kesalahan orang lain dan mengkritik.
- Pendiam tapi pandai dalam bercakap-cakap.
- Sikap sangat cool, sangat baik dan mudah simpati.
- Kerja yang dilakukan sangat sempurna.
- Sangat sensitif tetapi tidak diketahui.
- orang yang banyak berfikir.
- Otak bijak dan mudah belajar.
- Suka mencari maklumat.
- Kontrol diri untuk tidak terlalu mengkritik.
- Pandai mendorong diri sendiri.
- Mudah memahami orang lain (daya firasat yang tinggi) karena banyakmenyimpan rahasia.
- Suka akan hiburan dan melancong.
- Kurang menunjukan perasaannya.
- Luka hatinya sangat lama disimpan.
- Terlalu memilih pasangan.
- Sistematik.


OKTOBER
~~~~~~~~
- Menyukai orang yang sayang padanya.
- Suka mengambil jalan tengah.
- Sangat menawan dan sopan santun.
- Kecantikan luar dan dalam.
- Tidak pandai berbohong dan berpura-pura.
- Mudah rasa simpati, baik, lebih mementingkan kawan.
- Senantiasa berkawan.
- Hatinya mudah terusik tetapi merajuknya tak lama.
- Cepat marah.
- Tidak menolong orang kecuali diminta.
- Suka melihat dari perspektifnya sendiri.
- Tidak suka terima pandangan orang lain.
- Emosi yang mudah terusik.
- Suka berangan dan pandai bercakap.
- Emosi yang kelam kabut.
- Daya firasat yang sangat kuat (terutama perempuan).
- Suka melancong, bidang sastera dan seni.
- Pengasih, penyayang dan lemah lembut.
- Romantik dalam percintaan.
- Mudah terusik hati dan cemburu.
- Ambil berat tentang orang lain.
- Suka kegiatan luar.
- Orang yang adil.
- Boros dan mudah dipengaruhi sekitarnya.
- Mudah patah semangat.


NOVEMBER
~~~~~~~~~
- Banyak idea.
- Sukar untuk mengerti atau difahami sikapnya.
- Berfikiran ke depan.
- Berfikiran unik dan bijak.
- Penuh dengan idea-idea baru yang luar biasa.
- Pemikiran yang tajam.
- Daya firasat yang sangat halus dan tinggi.
- Bagus untuk jadi doktor.
- Cermat dan teliti.
- Sifat yang berahsia, pandai mengorek dan mencari rahsia.
- Banyak berfikir, kurang bicara tetapi mesra.
- Berani, pemurah, setia, dan sabar.
- Terlalu degil dan keras hati.
- Apabila mau akan diusahakan sehingga berhasil.
- Tidak suka marah kecuali digugat.
- Cara berfikir yang lain dari orang lain.
- Otak yang sangat tajam.
- Pandai mendorong diri sendiri.
- Tidak menghargai pujian.
- Kekuatan semangat dan daya juang yang sangat tinggi dan apabila hendak sesuatu akan mencoba sampai berhasil.
- Badan yang tough.
- Kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam.
- Romantik.
- Tidak pasti dengan hubungan kasih sayang.
- Suka duduk atau diam di rumah.
- Sangat rajin dan berkemampuan tinggi.
- Amanah, jujur setia dan pandai berahasia.
- Tidak berapa berjaya dalam mengontrol emosi.
- Bercita-cita tinggi.
- Perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah


DISEMBER
~~~~~~~~~
- Sangat setia dan pemurah.
- Bersifat patriotik.
- Sangat aktif dalam permainan dan pergaulan.
- Sikap kurang sabar dan tergesa-gesa.
- Bercita-cita tinggi.
- Suka menjadi orang yang berpengaruh dalam oranganisasi.
- Senang apabila didampingi.
- Suka bergaul dengan orang.
- Suka dipuji, diberi perhatian dan suka dibelai.
- Sangat jujur.
- Tidak pandai berpura-pura
- Cepat marah.
- Perangai yang berubah-ubah.
- Tidak ego walaupun harga diri yang sangat tinggi.
- Benci apabila dikekang.
- Suka bergurau.
- Pandai membuat lelucon dan berfikir dengan logika.

* U/P : Hari lahir saya sama dengan Tun Abdullah Ahmad Badawi ( 26 Nov )